Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Martha Nordström får en kram av en Lisebergskanin på nöjesparkens öppningsdag i våras. Kompisen heter Isabell Kanz.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Liseberg fick färre besökare - men nöjdare

    Besökssiffran minskar och vinstmålen kommer inte nås. Men Liseberg har å andra sidan aldrig haft så nöjda gäster som i år.

    I dag stänger Liseberg för sommarsäsongen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Enligt reklamen en dag som "smäller högt". Men fyrverkeriet på kvällen blir ett så kallat "tyst fyrverkeri", med lägre gående pjäser, för att minska ljudnivån.

    Och de firar inget besöksrekord eller någon stor vinst till kommunen kassakista.

    2 125 000 gäster tog sig till Göteborgs nöjespark i sommar. Det är två procent färre än förra året. Ingen katastrof, även om kommunens bolag hoppats på större intäkter.

    - För vi har heller aldrig haft så nöjda gäster som i år. Och det där hänger ju ihop lite också. Är det lite färre folk blir det lite kortare köer. Och vi ökar ändå omsättningen med tre procent, säger Julia Vasilis, informationschef på Liseberg.

    Framförallt har det nya Kaninlandet för de mindre barnen varit oerhört uppskattat.

    - De som besökt det har varit fruktansvärt nöjda. Vi har aldrig fått så mycket fin respons, med spontana positiva kommentarer av besökarna.

    Det bekräftas enligt Vasilis även av kommentarerna i de skriftliga utvärderingar som gästerna får göra.

    Inför säsongen gick Liseberg ut med en omdiskuterad reklamkampanj om en gladabarn-garanti.

    Den som inte var nöjd med sitt besök skulle få ett nytt besök betalt av Liseberg.

    Ni kanske minns de gråtande barnen på reklampelarna, som skulle symbolisera de som "tvingades" åka utomlands på semester istället för att gå på Liseberg.

    Och av dem som kunnat ta sig till Liseberg verkar få ha gråtit av missnöje.

    - Bara 150 personer har utnyttjat garantin och det är ganska lite egentligen. De flesta har väl haft roligt.

    Vad har de få som varit missnöjda klagat på?

    - Det är allt. Från att det ösregnat hela besöket, till att någon favoritattraktion har varit avstängd. Eller att de inte hade roligt. Vi har inte nekat en enda.

    Nästa sommar ska den nya attraktionen Helix förhoppningsvis locka fler besökare, som Vasilis beskriver det "en bergochdalbana i världsklass".

    - Det handlar inte om att vara högst, längst eller snabbast, utan om saker som tyngdlöshet, hur mjukt den går hur man sitter, mycket skruvar. Vi ska lägga första rälsen om någon vecka, men nu ser det mest ut som en byggarbetsplats. Bara fundamenten är på plats.

    Sen återstår det att se om trängseln i Helix-kön drar ner nöjdhetsbetyget.

    Den 15 november öppnar Jul på Liseberg, som tvärtemot sommarsäsongen fått ökat antal besökare senaste åren. Där håller man i år även öppet i mellandagarna.

    Nytt för i år blir Jul i Kaninlandet och ett område som kallas gammaldags jul med mycket 30-talskänsla.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.