Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/9

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Lastpråm kantrade i centrala Göteborg

Strax efter sextiden larmades räddningstjänsten till gamla färjeterminalen i Frihamnen då ett fartyg hade kantrat. Fartyget, en lastpråm, var lastat med sprängsten som skulle användas för bygget av nya Hisingsbron.

Inledningsvis var det oklart om någon person fanns ombord, vilket gjorde att en stor räddningsinsats inleddes – räddningstjänsten var på plats med tolv enheter.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Är du där? Vet du mer? Kontakta GP på 72010 eller [email protected]!

– Vi undersöker platsen för att se om det rör sig en drunkning, sa Åsa Opperud, larm- och ledningsoperatör när räddningstjänsten kom fram. 

Man skickade även ut dykare och strax före sjutiden meddelade man att det inte fanns någon ombord på pråmen. 

Fartyget har inte sjunkit utan lade sig med botten uppåt efter kantringen. Den ska inte ha befunnit sig under färd utan låg still hamnbassängen. 

Även polisen var på plats under insatsen.

– Det var inget vi kunde göra. Nu får företaget ta hand om det, säger Peter Adlersson, polisens presstalesperson i region Väst. 

Enligt GP:s reporter på plats skulle sprängstenen som pråmen var lastat med använts till bygget av nya Hisingsbron. Nu jobbar Skanskas personal med att vända och bogsera fartyget.

– Vi lastar ur materialet. Det är sten, inget konstigt. Det finns inget läckage, det är bara en plåtburk, vi får vända på den. Det ordnar vi, säger Mikael Jakobsson på Skanska. 

Påverkar inte bygget

Enligt Henrik Gerber, projektledare på Skanska MTH, hade man lastat pråmen i slutet på arbetsdagen på tisdagen. 

– Den har sedan förmodligen börjat ta in vatten lugnt och stilla under natten och så småningom börjat luta för att sedan vända sig hela vägen med skrovet uppåt, säger han. 

Han tror inte att händelsen kommer att försvåra arbetet med brobygget nämnvärt. 

– Jag vet inte om det är värt för oss att försöka schakta upp materialet. Men hamnen har en viss nivå och nu har stenarna lagt sig på grunden. Vi får se om och hur detta ska åtgärdas. 

En pråm är ett lastfartyg som vanligtvis inte har någon egen maskin för framdrivning. Pråmar bogseras för det mesta men kan även puttas fram.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.