Theo Papaioannou, ordförande i Vägvalet.
Theo Papaioannou, ordförande i Vägvalet.

Läs chatten med Vägvalets partiledare

ANNONS
|

Caroline Karlsson: Välkommen till chatten, Theo Papaioannou!

Theo Papaioannou: Tack för det. Det är kul att vara här igen.

Värsttrafik: Hur ser Vägvalet på kollektivtrafiken i VG, hur får man fler att åka kollektivt?

Theo Papaioannou: Vägvalet anser att vi ska behålla spårvagnstrafiken i Göteborg och lägga den i en egen förvaltning. Det är ingen bra lösnign att detta läggs i regionen. Stadstrafiken i Göteborg är alltför komplex att hanteras så längt härifrån. För att få fler att åka måste bättre alternativ till. Det saknas idag.

Värsttrafik: Vad anser Vägvalet att Västtrafiks roll är i framtiden? Idag verkar man mest "bygga varumärke" genom att stryka fernissa över ett ruttnande fasad. Kommer Vägvalet att verka för att Västtrafik åter ser till att fokusera på sin kärnverksamhet, att på ett tillförlitligt sätt erbjuda transporter till invånarna i Västra Götaland?

ANNONS

Theo Papaioannou: Se föregående svar

Plissken: Hej Theo, om vi röstar ner vägtullarna, vilka konsekvenser ger detta och vad blir alternativet för regionens infrastrukturutveckling. Anders Borg kör skrämseltaktik och hävdar att det vore nästintill katastrof.

Theo Papaioannou: Om vi röstar ned vägtullarna så är det tillbaka till förhandlingsbordet gällande framför allt Västlänken. Tunneln är en onödigt dyr lösning. Hisingsbron och Marieholmstunneln var redan planerade innan paketet kom till stånd. Vägvalet har tidigt lagt fram ett alternativt paket utan trängselskatt. Borg och Reinfeldt har nu båda varit i Göteborg och pekat med hela handen om vad som gäller. Det förbättra inte förankringen ett dugg, snarare skapar de mer frustration hos medborgarna att man inte blir lyssnad på.

Linnéa: Hur många medlemmar har partiet i nuläget?

Theo Papaioannou: Vi börjar närma oss 300 medlemmar. Du är välkommen du med ;) http://www.vagvaletgbg.se/stod-oss/

Jonatan E: Hejsan. Med största säkerhet kommer det bli ett nej till trängselskatt, men jag ser det som helt omöjligt att politikerna kommer ta bort dem bara för det. Som alltid kommer det skyllas på att ansvaret ligger hos regeringen och regeringen kommer skicka ansvaret vidare till något annat ställe som säger att detta måste finnas för att kunna bygga ut Göteborg. Hur ser du på det hela, kommer resultatet respekteras? (Svårt att få en överblick av vad man skriver med så små kommentarsfält)

ANNONS

Theo Papaioannou: Jag tror att det blir oerhört svårt att bortse från ett nej. Då kommer förtroendet att ta stryk ännu mer. Supervalåret är avgörande för att påverka utfallet. Det är sista chansen. Därför har vi också bestämt att vi ska ge alla möjlighet att påverka. I kommunen, regionen och i riksdagen. På detta har vi också folkomröstningen.

Magnus: Om vi nu "Måste" behålla tullarna - så varför inte lägga pengarna som kommer in på sånt som vi behöver nu! Barnomsorg, skolor och äldrevård t.ex. bara skriker efter resurser NU - inte en tunnel under Haga om 20 år Varför inte bygga upp den framtid som är våran framtid - så kan de bygga bra tunnlar sedan - man måste ju ändå bygga grunden först och inte börja med väggarna. Gör om -Gör rätt - tycker jag!

Theo Papaioannou: Det är viktigt att förstå att de pengar vi plöjer ned i onödiga projekt faktiskt tas ur samma plånbok. Lägger vi åtskilliga miljarder på en olönsam tunnel som Västlänken så kommer kassan att sina på sikt till viktigare satsningar som skola och vård. Vi tycker att man kan bygga mer smart och i etapper så att vi kan kontrollera att vi får valuta för skattepengarna.

ANNONS

LarsG: Hur kan Västlänken stoppas? Två järnvägsstationer för pendlare för 20 milarder!

Theo Papaioannou: Västlänken stoppas med högsta sannolikhet om man röstar nej till trängselskatten i höst. Men det parlamentarisak läget spelar ju också roll och därför bör man överväga var man lägger sin röst. Vi vill ju helst att den läggs på oss. Övriga partier glider på svaret om de kommer att följa resultatet och därför måste vi trycka på med alla medel som finns tillgängliga.

Björn: Hur tror du Göteborg ser ut om 20 år om vi röstar nej och inte kan komma överens om finansieringen av infrastrukturen i regionen och satsningarna istället hamnar i Sthlm och Malmö. Har ni en plan för anna finansiering? Höja skatten enbart för Göteborgare?

Theo Papaioannou: Vi har lämnat ett förslag på ett alternativt paket.

http://www.vagvaletgbg.se/ett-alternativ-till-det-vastsvenska-paketet/

Allt går att lösa. Jag tror inte vi har en bra stad om 20 år i ett klimat där vi hela tiden har dåligt förankrade beslut.

Stadsbo: Varför framställer ni det som att det är Västlänken som Trängselskatten handlar om. Det är ju hela Västsvenska paketet och då kan man väl inte bara bryta ut en del av paketet som man inte gillar och ta bort trängselskatten men hoppas att man får allt annat (vilket Anders Borg sa att vi antagligen inte kommer få)?

ANNONS

Theo Papaioannou: Utan trängselskatt finns den finansiering som krävs för Västlänken. Motprestationen i form av trängselskatt kom isamband med att man slängde in Västlänken i paketet. Sedan när är det Borg som bestämmer över Göteborg?

LarsG: Du sitter ju i kommunstyrelsen. Hur kom man fram till 13 meters bro över Göta Älv? Var det MP och Kia som drev detta beslu?

Theo Papaioannou: Jag sitter inte i kommunstyrelsen utan i kommunfullmäktige. Jag sitter däremot i Trafiknämnden och har följt processen kring bron från start. Den är skött väldigt bra men tyvärr så uppstår ett missnöje nu som jag ser är ett resultat av att förtorendet för politiken är låg. Vägvalet har förordat en brohöjd på 10 meter för att stadsutvecklingen ska bli så bra som möjligt. Efter bron finns två hinder till på 6 m. Läs gärna mer här. http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.981167-bygg-ingen-hog-bro-over-gota-alv

A: Hej Theo, som du sa i dagens intervju och som jag också undrar. Varför ska man urbanisera så till den milda grad att städer runt om storstäderna ska dö ut. Är ni det bara ni som tar upp den synpunkten bland politikerna i den här kommunen? Inte ens de " kära" så kallade miljövännerna?

Theo Papaioannou: I dagsläget verkar det så, ja. Vi har har sådant stort fokus på centrala staden att vi tappar siktet på resten av staden och regionen för den delen.

ANNONS

Muffen: Hur ser ni på att i princip hela Sveriges järnvägsexpertis anser att Västlänken är den bästa lösningen medans ni, en samling IT-ekonomer etc, utan adekvat kompetens är emot den? Anser ni er inom Vägvalet verklien ha större kompetens än dem?

Theo Papaioannou: Jag anser att vi har kompetensen, ja. Och kalkylen visar på en olönsamhet och 20 mdr kr är väldigt mycket pengar. Det behöver man nog inte ha så mycket kompetens för att förstå. Kostnaderna skenar även iväg och vi ser inte alla just nu men staden står inför satsningar som inte är avtalat i paketet. Stationerna för Västlänken ovan jord ska t.ex. bekostas av staden osv. Sedan har Riksrevisionen också kritiserat tågtunneln.

Rikard : Frågor till Theo: Hej! Ni är ju ett enfrågeparti. Era väljare röstar på er enbart för att de är missnöjda med trängselskatten och Västlänken. 1. I vilka andra områden inom politiken tror ni att ni kan bidra?2. Ponera att trängselskatten mot all förmodan, skulle försvinna, kommer ni fortsätta driva politik ändå?3. Ni måste väl inse att infrastruktursatsningar är nödvändiga för regionens tillväxt och utveckling, så uppenbarligen är det formen av satsningar ni är emot. 3. Hur menar ni att dessa satsningar ska göras om det inte finansieras via trängselskatt t.ex?

ANNONS

Theo Papaioannou: Ett vanligt missförstånd är att man fortfarande ser oss som ett enfrågeparti vilket vi inte är. Vi har under fyra års tid tagit beslut i långt mer frågor än så. Och när vi började hade vi tre frågor på agenda: Stoppa trängselskatten, Stoppa Västlänken och Krav på folkomröstning. Vi bidrar som jag ser det i alla områden som skola, barnomsorg, äldreomsorg, ekonomi, företagande. Du kan läsa vidare här. http://www.vagvaletgbg.se/budget-2014/

Vi ser att vi behöver satsa men det kan göras genom mer kostnadseffektiva lösningar utan trängselskatt.

Pelle: Hej Theo! Är inte en röst på Vägvalet i riksdagsvalet en bortkastad röst? Ni kommer aldrig att nå upp till 4%-spärren.

Theo Papaioannou: Nej, men det är upp till vara och en att bedöma. Man ska aldriga säga aldrig ;)

A: Är det inte så att det är många erfarna tekniker inom bygg etc från och på Chalmers som också ifrågasätter Västlänken? Alltså inte "bara" IT ekonomer...

Theo Papaioannou: Svar ja.

Jan-Åke: Varför får vi ingen "förbifart Göteborg"? Borde väl vara viktigt att slippa få in alla bilar i staden? Vart tog pengarna vägen som Adelsson en gång delade ut när Stockholm byggde "Kringen"?

Theo Papaioannou: Det undrar vi med och detta är något som skapar en målkonflikt i stadens nya trafikstrategi och vision om Älvstaden. Vi har stora barriärer som oscarsleden, lundbyleden, E6 osv som går tvärsigenom staden. Därför la vi ett förslag om en västlig ringled. http://www.vagvaletgbg.se/fragor-och-svar/gota-ringen/

ANNONS

Rikard: Mer kostnadseffektiva lösningar som vilka då?

Theo Papaioannou: Se tidigare svar om alternativt paket.

Eva: Hur tänker ni när det gäller alla oss som bor i kranskommunerna och som inte får vara med att rösta och som kanske betalar mer trängselskatt än göteborgarna själva. Vi vill också vara med och rösta.

Theo Papaioannou: Tyvärr är folkomröstningen knuten till Göteborg. Men du kan alltid rösta på Vägvalet i regionvalet och i riksdagsvalet ;) Du kan även stöta på din kommun att genomfröa en folkomröstning.

Rikard: Fredrik Reinfeldt sa igår i chatten att om trängselskatten försvinner kommer man ändå kräva regionen på finansiering för det västsvenska paketet. Hur tror du att det kommer drabba regionens invånare?

Theo Papaioannou: Det är tomma hot som kommer lägligt nu i valtider. Han är helt enkelt räd för folkomröstningens utfall. Sedan när är inget förhandlingsbart. Är det inte det som politiken oftast gör?

Karlsson: Hur tror du procentsiffrorna blir för ja/nej i folkomröstningen?

Theo Papaioannou: Svårt att säga men jag tror att det blir ett klart rungande nej nu när chansen ges att får säga vad man tycker. Vägvalet kommer dock att acceptera utfallet oavsett något de andra partierna vägrar svara på.

ANNONS

LarsG: Tycker det är dåligt att anhängarna till V-länken kallar de som är emot för senila gråhåringar!!!

Theo Papaioannou: Det tycker jag också.

GunnarL: Jag har sett många som skrivit att de tycker att trängselskatt är bra men att Tågtunneln är ett riskfyllt och alltför dyrt projekt som inte gynnar göteborgarna, bara de långpendlande. Har det diskuterats att göra som i fallet med kärnkraftsomröstningen, alltså tre alternativ? 1. Ja till trängselskatt + ja till tunnel, 2: Ja till trängselskatt + nej till tunnel, 3: Nej till trängselskatt?

Theo Papaioannou: Vi verkade för att det skulle vara ja eller nej. Detta för att det inte ska uppstå tolkningar om resultatet.

GaiGia: Vad tycker ni om skolorna i Göteborg och stadsdelsnämnderna?

Theo Papaioannou: Vi tycker att stadsdelsnämnderna ska avvecklas eftersom det skapar ingen likvärdig service över staden. Stadsdelsnämnderna får dras med underskott som gör att olika tjänster drabbas olika beroende på var man bor. Skolan vill vi också ska läggas under en central skolnämnd.

Pelle: Hej Theo! Vad tänker Vägvalet gör åt nepotismen kommunen ? Vad spelar det för roll om vi har en futuristisk infrastruktur, när kommunens styrelse skick mest påminner om Karl Marx Stadt i gamla DDR.

ANNONS

Theo Papaioannou: Jag tycker att du tar i lite men det finns ett stort attitydproblem inom kommunens organisation. Framför allt inom bolagssfären som agerat alltför länge självständigt och ibland tappat fokus på att de är till för kommunens medborgare. Jag tror att vi måste arbeta mer med detta och skapa en bättre atmosfär och klara riktlinjer.

Mattias Lundberg: Hej Theo! Jag irriterar mig på att det måste vara "allt eller inget" när det gäller trängselskatten! Som det ser ut nu är det alldeles för många stationer, speciellt i Backa. Men att helt ta bort trängselskatten känns inte heller som ett bra alternativ, då skulle trafiken öka, och intäkterna till trafiksatsningar minska. Men jag tror att de allra flesta skulle acceptera ett mellan-alternativ: En betydligt mindre city-ring skulle kunna beläggas med trängselskatt. Genomfartsleden E6 skall inte vara beskattad och inte heller Hisingen. Varför finns inte detta "tredje alternativ" med i debatten?

Theo Papaioannou: Vägvalets ståndpunkt är att vi ska ta bort trängselskatten för alla. En cityring skulle säkert ha uppfattats bättre 2010 men tyvärr så går inte kalkylen ihop. Man behöver pengarna för att finansiera den olönsamma tågtunneln.

Thomas: Hur ser du på att flytta Göteborgs spårvägar till regionen och försäljning av buss?

ANNONS

Theo Papaioannou: Vi vill behålla verksamheten i Göteborg. Vad gäller buss vill vi titta närmare på hur det skulle kunna användas om man behöll det. Det dras med förluster tyvärr.

Karlsson: Hej Theo. Vilka av de andra partierna tror du är mest och minst villiga att följa resultatet i folkomröstningen i höst - om det blir ett nej alltså ;) ?

Theo Papaioannou: Svårt att säga men hittills har inga partier sagt att de följer ett nej.

Malena: Tror du partierna i Göteborg kommer att följa resultat av omröstningen till trängselskatten?

Theo Papaioannou: Se gärna tidigare svar.

Nils: Är bil i stan var mans rättighet?

Theo Papaioannou: Hur vi rör oss är var mans, kvinnas och barns rättighet. Ett av våra största frihetskrav skulle jag vilja påstå.

Sten: Hur ser partiet på t.ex skola och sjukvården ? Skolklasser som blir större och större, elever som får svårt att hhänga med - sjukvård med sjukhus, personal som mer eller mindre går på knäna och/eller sticker till Norge där inte bara löner är bättre utan även arbetstempo/miljö är bättre.

Theo Papaioannou: Vi ser att det finns mycket att göra på dessa områden. Vi anser att man bör se över regionens adminsitration för att skapa en mer effektiv vårdkedja. Skolan är viktig att satsa på och här förordar vi en en central skolnämnd i Göteborg. Läs gärna mer om regionpolitiken här http://www.vagvaletgbg.se/val-2014/politisk-inriktning-regionvalet-2014/

ANNONS

Rocky: Fråga till Theo: varför har Göteborg så svårt att hålla ihop sin agenda och börja i rätt ände när det gäller att åtgärda det som inte fungerar? Våra politiker utöver plåsterpolitik istället för rejäla förband.

Theo Papaioannou: Dom kanske är lite trötta efter att ha regerat i snart 20 år ;) Det kan behövas lite mer nytt tänk för att komma framåt.

Jonas: Du skrev i en artikel i GP att nöjeskörning med bil är en myt. Hur kan du på fullt allvar hävda det? Vartenda bilmärke jagar körglädje för att få kunder, en av världens största sporter, motorsport, baseras på faktumet att det är KUL att köra bil. Hur kan en partiledare uttrycka sig så oerhört klantigt?

Theo Papaioannou: Jag håller tyvärr inte med dig eftersom bilen för många är ett sätt att ta sig till sitt arbete, hämta på dagis, handla. Ja för att få ihop vardagen så de kan bidra till samhället. Jag känner definitivt inte att det är på något sätt är klantigt uttryckt.

Carl: Tack för att ni finns och lyfter frågan som de etablerade partierna vägrar röra trots majoritet emot Värstlänken! Jag tycker det är för mycket snack om att ta bort Trängselskatt, jag är helt emot av princip, men för lite snack om att ersätta problemet som faktiskt är Västlänken. OM Trängselskatten skall vara kvar, så skulle den ju kunna motiveras med att pengarna går till vad som helst förutom Västlänken. Då tror jag att fler skulle acceptera skatten. Går det inte lyfta den möjligheten så man även får med resten av politikerna i folkomröstningen? Alternativ ett: Ingen skatt, ingen Västlänk. Alternativ två: Trängselskatt, men så otroligt mycket mer istället för Västlänk.. Att Götaälvbron var planerad att ersättas långt före västsvenska paketet kom till och att politikerna hotar med att den inte kommer bli ersatt borde lyftas än mer i debatten också. Tack för ett bra jobb och kör hårt! Ni har min röst i valet i alla fall!

ANNONS

Theo Papaioannou: Tack själv ;)

EmHå: Vad har vägvalet för tankar om vägbeläggningarna i staden? På många ställen är ytskikten i dåligt skick och i stort behov av restaurering, inte minst på Hisingen. Dåligt väglag påverkar alla trafikanter och fordonsslag, som vistas på vägarna, det kan sinka tempot när man måste sicksacka mellan "potthål" och det kan även vara trafikfarligt.

Theo Papaioannou: Vi anser att det är viktigt att vi sköter vårt underhåll av staden. Därför har vi flera år i rad skjutit till extra pengar till detta.

Norm Peterson: Jag oroar mig för att även om politikerna lokalt följer ett nej i folkomröstningen så kan riksdagen slå ned begäran om att avskaffa trängselskatten och istället använda pengarna till annat. Vad kan man göra för att säkerställa att även riksdagen röstar bort trängselskatten om man inte vill rösta på SD? Och tror du min oro är befogad?

Theo Papaioannou: Trängselskatt är frivilligt. Om riksdagen helt plötsligt skulel vilja göra något annat än kommunen så skulle jag påstå att vi har en nationell kris mellan stat och kommun. För att stilla din oro så kan du rösta nej i folkomröstningen och på Vägvalet i alla tre valen. För att få ett mandat i riksdagen räcker att Vägvalet får 12 % av rösterna i Göteborgs valkrets ;)

ANNONS

LarsG: Hur anser du att äldreomsorgen sköts i GBG dvs äldreboenden och hemtjänst? Tog mig tre ansökningar med lika många överklaganden för att till slut få in in demente mor på boende!! Dock efter ett 3e benbrott!!

Theo Papaioannou: Jag tror att äldreomsorgen och övrig service dras med i stadsdelsnämndernas underfinansierade budgetar. Vi måste avveckla stadsdelsnämnderna så att vi kan satsa likväridgt på dessa tjänster.

ErikL: Hej, är starkt emot trängselskatten. Lycka till med jobbet att få bort den. Annars är det uppfriskande att se att du ännu inte har blivit en "riktig" politiker. Du svarar ju konkret på frågor, vilket är uppfriskande. I alla andra chatter här hittills med politiker, har alla frågor besvarats svävande eller medvetet missförståtts....

Theo Papaioannou: Tack för det. Mycket uppskattat. Jag är av den uppfattnignen att ska man få förtroende så ska man också vara rak och konkret i sina svar.

Theo Papaioannou: Tack för alla frågor! Jag har inte hunnit med alla men har ni ytterligare frågor så maila mig gärna på theo.papaioannou@vagvaletgbg.se

Passar på att kuppa in ett Grattis till min bror Stefanos som fyller 30 år idag och min pappa Stergios som fyller 75 år på lördag.

ANNONS

Ha det bra!

Caroline Karlsson: Stort tack, Theo Papaioannou!

ANNONS