Läsö ska bli mer tillgängligt

ANNONS
|

I veckan träffade Läsö kommun ett samarbetsavtal med statliga Dong Energy A/S om förprojektering. Det som gör satsningen mer realistisk nu än tidigare är att vägbankarna skall kantas av ett 20-tal vindkraftverk à fyra megawatt.

- Det motsvarar elbehovet för fyra tusen villor, säger öns borgmästare Olav Juul Larsen, Venstre.

Från ön skall en drygt nio kilometer lång vägbank, eventuellt med kortare brospann för genomströmningens skull, läggas på Nordvästrevet vars djup i dag varierar mellan en knapp meter till 1,8. Söder om Säby skall en fyra kilometer lång bank möta från Vendsyssel.

- Det innebär färja på en sträcka av bara tio kilometer jämfört med 30 nu, säger Juul Larsen.

ANNONS

Start först 2010

Han hoppas att öns sviktande invånareantal skall vända, att folk med jobb i land skall flytta ut och pendla när resan går snabbare.

I dag tar den 1,5 timme ena vägen. Ön trafikeras med två färjor Frederikshavn-Vesterö havn. Turerna går tre-fyra gånger om dagen året runt, uppemot sju gånger under turistsäsongen på sommaren.

Den större av färjorna, Margrete, skall också sättas in i trafik mellan Österbyhavn och Göteborg. Till en början bara ett par gånger i veckan under högsäsong men mer efter behov. Trafiken kan börja tidigast till säsongen 2010. Först då kan nödvändiga kajbyggen på Läsö vara klara.

- Vi har en halv miljon möjliga besökare från den danska sidan. De 1,2 miljoner möjliga besökare från den svenska måste först ta sig till Frederikshavn och sen hit, säger borgmästare Juul som också sitter i färjebolagets styrelse.

Direktflyg till Göteborg

Men det är inte bara för att öka turistnäringen som framtidsplanerarna på Läsö vill ha svensk direktkontakt.

- Det blir också lättare för Läsöborna att ta sig till Köpenhamn den vägen, tror Olav Juul Larsen som också kontaktat flygbolaget Copenhagen Air Taxi för att få dem att också flyga direkt till Göteborg:

ANNONS

- Det har funnits en sådan rutt tidigare. Vi har en fin asfaltbana, Säve är en fin flygplats. Man hinner knappt upp i luften förrän man ser var man ska landa. Turen tar bara en kvart.

Ingen kontakt tagen

Planerna är på idéstadiet. Någon kontakt med framtida motparter på svenska sidan har ännu inte upprättats men Göran Johansson (s) tycker att färjan är en kul grej men konstaterar att kommunen enligt lag är förhind-rad att stötta:

- I och med att taxfree är borta från båtarna kan det bli svårare med ekonomin, mer en sommargrej. Var det inte så Stena började - med trafik på Läsö?

Läsö
ANNONS