Marinens signalspaningsfartyg HMS Orions, ska skrotas. Saab Kockums i Karlskrona har fått i uppdrag av Försvarets materielverk, att bygga ett nytt. Bygget har gått till det kritiserade varvet Nauta i Polen där GU:s nya forskningsfartyg har tagit drygt fyra år att bygga istället för två. GU:s fartyg väntas nå Göteborg någon gång under hösten.
Marinens signalspaningsfartyg HMS Orions, ska skrotas. Saab Kockums i Karlskrona har fått i uppdrag av Försvarets materielverk, att bygga ett nytt. Bygget har gått till det kritiserade varvet Nauta i Polen där GU:s nya forskningsfartyg har tagit drygt fyra år att bygga istället för två. GU:s fartyg väntas nå Göteborg någon gång under hösten.

Kritiserade varvet bygger spaningsfartyg för marinen

Nauta vann Saabs upphandling om att få bygga svenska försvarets nya signalspaningsfartyg. I vågskålen ligger polska beställningar av svenska ubåtar som byggs av Saab.

ANNONS
|

En av marinens trotjänare, signalspaningsfartyget HMS Orion, sjösattes 1984 och ska ersättas av ett nytt fartyg. Saab Kockums har fått i uppdrag av Försvarets Materielverk, FMV, att bygga det nya fartyget för 730 miljoner kronor.

Saab har i sin tur beställt bygget av plattformen till det nya fartyget av det polska varvet Nauta. En förklaring till att Saab Kockums lagt bygget utomlands är att Kockums har fullt upp med att bygga nya ubåtar av modellen A26. All signalspaningsutrustning ombord på fartyget ska dock installeras på Karlskronavarvet.

Visat intresse för Saab

Enligt uppgifter i den polska tidningen Gazeta Prawna har polska regeringen visat intresse för att köpa Saabs nya ubåt. Men att valet av varv hamnade på Nauta i Polen skulle ha något med framtida ubåtsköp att göra förnekas av Saab.

ANNONS

– Polen tittar på olika alternativ där Saabs lösning är en av dem. Samarbetet med Nauta vilar på affärsmässig grund och är inte villkorat av en eventuell ubåtsaffär, säger Johan Öberg, vid Saabs presscenter.

Som GP tidigare har berättat är Nautas bygge av GU:s nya forskningsfartyg försenat över två år. Både skeppsingenjören och transportstyrelsens fartygsinspektör är kritiska till varvets ledning och arbetssätt. Nauta blev också bortvalt när Sveriges lantbruksuniversitet skulle bygga sitt nya forskningsfartyg.

Första kontraktet

Bygget avsignalspaningsfartyget är Saab Kockums första kontakt med det polska varvet.

– Ja. Polen är ett viktigt kundland för Saab inom en rad produktområden. För att utveckla vår lokala närvaro i Polen har vi ingått ett antal samarbeten med lokal industri, där bland annat Nauta ingår. Polen har en stark varvstradition, och dessutom en geografisk närhet till vårt varv i Karlskrona. Vi har stor respekt för Nautas arbete och kompetens och ser med tillförsikt fram emot deras leverans, säger Johan Öberg.

Michael Johansson är fartygsinspektör vid Transportsstyrelsen och ansvarig för inspektionerna av GU:s fartygsbygge på Nauta i Polen. När han får veta att Nauta ska bygga skrovet till Sveriges nya signalspaningsfartyg är rådet till Saab att alltid ha någon på plats.

ANNONS

– Det är superviktigt att vara med varenda dag. Även om varvet inte ska installera signalutrustningen så verkar det som om det ska göra all inredning, från maskineri till propelleraxlar, säger han.

72 meter långt

Det nya fartyget som ska leveras år 2020 är större än sin föregångare. Det nya signalspaningsfartyget blir nästan dubbelt så tungt, 2 300 ton i stället för 1 205 ton och tio meter längre än Orion och 72 meter lång.

– Vi är mycket väl förberedda för att delta i ett sådant projekt som det här specialfartyget innebär, säger Slawomir Latos, ordförande för styrelsen för skeppsvarvet Nauta.

ANNONS