Kritik mot fritids

ANNONS
|

- Visst finns det ställen där det trots allt fungerar bra. Men generellt ser det ut så, säger hon.

GP har tidigare berättat om kritiken som Skolverket riktar mot landets kommuner. Lägesbedömningen för 2006 visar att nedskärningarna under 90-talet drabbar barnen på fritids i dag. Små resurser och stora barngrupper gör verksamheten ensidig och torftig.

- Fritidspedagoger har i många fall en fullständigt orimlig situation för att utföra sitt uppdrag - att stödja den sociala biten för eleverna, säger Margarethe Serkitjis och tillägger att antalet barn per anställd har för dubblats på tio år.

Tydligare yrkesroll

Eva-Stina Grönvall, fritidspedagog i Göteborg, sitter med i Lärarförbundets ämnesråd för fritidspedagogik.

ANNONS

- Vi behöver tydliggöra vår yrkesroll, både för arbetsgivare och inom Lärarförbundet, säger hon och tar fritids betydelse för barnens sociala utveckling som exempel.

- Relationsskapandet är lika viktigt som att lära sig läsa och skriva. Det är livsviktigt för barn att känna närhet, tillit och att man tillhör en grupp.

"Barnen trivs"

Anne Söderberg, ansvarig för övergripande utbildningsfrågor i Göteborg, tycker inte att "ensidig och torftig" beskriver verksamheten på fritids.

- Enkäter vi gör varje år visar att barnen trivs i skolan och på fritids. Men när det gäller stora barngrupper vet jag att det finns problem, säger hon och konstaterar att det är upp till varje stadsdel att åtgärda.

Fritids

ANNONS