Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kreativa krafter möts i Biskopsgården

I Sjumilaskolans Designverkstad träffas högstadieelever efter skoltid. Varje vecka samlas de runt ett stort bord för att formge föremål.
– Här finns finns stor kompetens och kreativ kraft, säger Röhsska museets Elisabeth Lindstrand, som leder arbetet.

– Det här kul. Alla kan inte uttrycka sig sig med ord. Då är design och konst ett bra alternativ, säger Dicle Tokat, 14 år.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Hon är en av de tiotalet elever som varit med sedan starten i början på hösten. Designverkstan på Sjumilaskolan i Biskopsgården är ett samarbete mellan Röhsska museet och Skola i Centrum. Syftet är att bygga långsiktiga relationer och ge barn och unga en möjlighet att utveckla ett intresse för design – ett område som inte alltid är tillgängligt i skola- och fritidssammanhang.

Design – ett yrke

– Det är en chans för oss att visa att design kan vara ett yrke och ett arbete. Det är inte självklart för alla, säger Elisabeth Lindstrand.

Ungdomarna får formge egna designföremål utifrån fiktiva uppdrag från olika lokala aktörer. Varje workshop är unik och framtagen av Design Lab S – en prisad designstudio som sedan många år arbetar med att låta professionella designers och barn mötas i designprocesser. Där experimenterar man med material och tillverkningstekniker och utforskar nya estetiska uttryck.

– Förra gången använde vi paraplyer och uppdraget var att ge dem nya användningsområden. Mitt fick ett moskito-nät och inbyggda lampor, berättar Melissa Akdemir, 15 år.

Hon tar ner det ombyggda paraplyet som hänger i taket ovanför arbetsbordet och fortsätter:

– Kombinerar man nya saker så blir resultatet något man inte hade förväntat sig.

Nyskapande skyltar

En annan gång utgick det kreativa arbetet ifrån skyltsystemet i Biskopsgården. Eleverna gjorde skyltar till det som är viktiga platser i deras liv. Vägen till simhallen, bästa pizzerian och till fotbollsplanen Svarte mosse, var några av de nyskapande och fantasifulla skyltar som skapades.

När GP hälsar på blir elevernas uppdrag media – och att designa redskap för att intervjua reportern och fotografen: kamera, mikrofon och ett block.

Trion Ines Fahim och tvillingflickorna Zaynab och Rasha Munassar, alla 14 år, går med liv och lust in för att skapa en multifunktionell mikrofon. Ett avsågat affischrör, en tvättsvamp, bitar av grillpinnar och ett gammalt skåphandtag förvandlas.

– Det är roligt att testa nya grejer och vara med vänner. Vi har roligt här, säger Zaynab, nöjd med trions nydesign.

Hur ska en bra designer vara?

– Modig, kreativ och fantasifull, svarar Ines.

Många samarbeten

Samarbetet med Röhsska museet är ett bland många som Skola i centrum på Sjumilaskolan har utvecklat.

– Vi jobbar också tillsammans med Räddningsmissionen, som ordnar läxhjälp och En frisk generation. Det är Kronprinsessparets stiftelse som inspirerar barnfamiljer att leva ett hälsosamt och aktivt liv. Här är det familjer i årskurs 2 som har rör på sig tillsammans och sedan äter en måltid ihop, berättar Linn Schönbeck, processledare för verksamheten på Sjumilaskolan.

Skola i Centrum

En satsning på Sjumilaskolan som bland annat syftar till att ge eleverna en meningsfull fritid och att utveckla sitt lärande.

Några exempel:

Simundervisning

Retorikkurs

Bokcirklar

Mat och bak

Lägerverksamhet

Designverkstan i samarbete med Röhsska kommer att fortsätta under 2019. Efter jul kommer ungdomarna att träffas på Röhsska och bland annat vara med och planera aktiviteter i museets publika program.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.