Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kranen loss från Götaälvbron

En kranförsedd pråm krockade med Götaälvbron. Först efter flera timmars arbete på onsdagen kom pråmen loss.

Kranen som fastnat under bron fälldes vid 11.30-tiden på onsdagen och kom så loss från bron.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Den kommer att besiktigas under eftermiddagen, säger rederiets vd Bill Söderberg.

Det var på tisdagseftermiddagen som den kranförsedda pråmen körde på ett sidospann.

- Det är inget allvarligt, hette det.

Men i väntan på att en inspektör skulle undersöka eventuella skador på brons struktur stoppades älvtrafiken under bron.

Klockan 18.30 hade inspektören till slut gett klartecken till fortsatt trafik och bron skulle öppnas för ett väntande fartyg.

Sidospannet ligger vid sidan av bron och inte under klaffen. Det påverkade således inte öppningen.

Men kranen satt ordentligt fast och ännu vid 23-tiden på tisdagskvällen, efter över fem timmar, var det oklart när och hur kranen ska kunna dras loss.

Kranen satt fast i den ena cykel- och gångbanan, som stängdes av under tisdagen. Bil- och spårvägstrafiken på bron berördes inte av kranincidenten.

Räddningstjänsten, som hade en insatsledare på plats under tisdagen, meddelade på onsdagsmorgonen att man lämnat platsen och det är de ser det som en bärgningsuppgift för kranägarna.

Orsaken till påkörningen är inte klarlagd. Sjöpolisen har upprättat en anmälan om brott mot sjölagen.

Enligt det berörda rederiet var det en den mänskliga faktorn som låg bakom olyckan.

– Jag har inte fått några andra uppgifter än att det rör sig om en missbedömning av höjden på kranen, säger rederiets vd.

Ingen person ska ha kommit till skada vid olyckan. Bogserbåten, som fraktade kranen när olyckan inträffade, har inte fått några tekniska skador och ska användas vid bogseringen av kranen som inleds under morgonen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.