Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Foto: Adam Ihse/TT
Foto: Adam Ihse/TT

Kraftiga störningar i tågtrafiken mellan Göteborg och Kungsbacka

Under natten till tisdag började skadade ett arbetsfordon rälsen under ett underhållsarbete vid banvallen söder om Lindome. Skadan innebär stor trafikpåverkan på sträckan mellan Kungsbacka och Göteborg. – Västtågen måste ställas in en del, säger Ulrika Nilsson Lokranz på Trafikverkets presjour.

Under natten till tisdag arbetade ett arbetsfordon på banvallen söder om Lindome. Av en, för Trafikverket, okänd anledning råkade arbetsfordonet skada upp emot 50 sliprar på rälsen. Sliprar är de trä, eller betongdelar som ligger under tågrälsen.

– Reparationsarbetet har påbörjats nu vilket gjort att ett spår behövts stängas av. Det kommer påverka trafiken mellan Kungsbacka och Göteborg, säger Ulrika Nilsson Lokrantz på Trafikverkets pressjour.

Arbetet kommer pågå under hela tisdagen och trafiken som normalt sett går på två spår kommer nu bara kunna gå på ett. Något som påverkar pendeltrafiken.

– Det är väldigt mycket trafik på sträckan, så Västtågen kommer ställa in en del turer, säger hon.

Trafikverket vet dock inte i vilken omfattning trafiken påverkas mer än att turer kommer att bli inställda.

– Det kan säkert bli förseningar på de tåg som går också, säger Ulrika Nilsson Lokrantz.

Och på Västtrafik bekräftar man att de måste dra in avgångar på sträckan.

– Normalt sett kör vi trafik en gång i kvarten, men nu har vi fått gå ner till avgångar en gång i halvtimman, säger Caesar Kakolewski vid Västtrafiks trafikinformation.

Västtrafik kommer att sätta in ersättningsbussar under hela tisdagen.

– Men det kan säkert bli en del förseningar på de tåg som väl går och även vara ovanligt många resande på tågen och ersättningsbussarna, så det är bra att vara beredd på, säger Caesar Kakolewski.

Trafikverket uppgav tidigare att skadan på spåret skulle bero på ett oljeläckage från arbetsfordonet. Men de uppgifterna visade sig vara felaktiga och det var alltså själva arbetsfordonet som skadade rälsen.

Mest läst