Kraftig minskning av fartygens svavelutsläpp

ANNONS
|

Varje år dör 50 000 européer i förtid på grund av dålig luft orsakad av den bunkerolja med hög svavelhalt som används inom sjöfarten.

Fartyg på Östersjön, Kattegatt, Skagerrak, Nordsjön och i Engelska kanalen måste sedan årsskiftet använda olja med högst 0,1 procent svavel.

Sedan 2006 har forskare vid institutionen för rymd- och geovetenskap på Chalmers arbetat med en metod för att övervaka utsläppen från fartygen utan att behöva göra inspektioner ombord.

Tekniken används sedan fyra år på försök i en mätstation vid Älvsborgs fästning nära inseglingsrännan till Göteborgs hamn. Utsläppen från passerande fartyg registreras och analyseras kontinuerligt.

Nu visar mätningarna att svavelutsläppen minskade med 80 procent när de nya reglerna började gälla.

ANNONS

Under årets två första veckor analyserades närmare 200 fartygspassager. Nästan hälften klarade det nya gränsvärdet på 0,1 procent.

- För många fartyg noterades utsläpp strax över gränsen så med tanke på en viss osäkerhet i mätmetoden får man anse att kring 80 procent av fartygen var godkända, säger Johan Mellqvist, professor i optisk fjärranalys på Chalmers.

Det innebar att var femte fartyg släppte ut för höga halter av svavel.

För att utfärda sanktionsavgifter krävs dock mer noggranna mätningar av svavelhalterna i fartygsavgaserna.

Det finns olika alternativ för att minska på svavelutsläppen, alla kostsamma för rederierna.

De kan driva fartygen med den dyrare, lågsvavliga bunkeroljan, installera reningsutrustning så att svavelutsläppen sänks eller byta bränsle till flytande naturgas (LNG) eller metanol. Stena Line testar metanol på ett par av sina fartyg.

– Det finns en oro bland etablerade rederier att konkurrenterna fuskar, säger doktoranden Jörg Beecken, som disputerat på den nya mätmetoden.

Metoden bygger på flera tekniker och kan användas både för fasta mätstationer på land, som vid Älvsborgs fästning, och för mätningar från flygplan.

- Flygmätningar är viktiga eftersom de är enda möjligheten att kontrollera utsläppen när fartygen befinner sig till havs, säger Mellqvist.

I dag, fredag, ordnar Chalmers en workshop kring den nya tekniken för utsläppsmätningar.

ANNONS
ANNONS