Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/6

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kontakt med det okända lockar

I en källare i Sävedalen står Anna Karlsson och blundar. Hon känner att hon har kontakt med någon från andra sidan. - Oj, vad mitt hjärta bultar, säger hon.

Intresset för andlighet, änglar och medium är stort just nu. Religionsvetare förklarar varför.
- Jag tror det jag känner är en man, säger Anna Karlsson från scenen.
En bit ifrån henne står Susanne Swantesson, sierska och medium, och ska hjälpa Anna att få kontakt med mannen som är på ”andra sidan”. Vi är på en medial utvecklingscirkel, där femton nyfikna får prova på att spå i kort, lyssna på sin intuition och även hålla seans. Susanne ställer frågor till Anna för att hjälpa henne vidare.
- Hur lång är han, känns det som? Är han smal, kraftig?
- Lite längre än jag. Lite korpulent, tror jag. Jag skulle tro att jag är runt 60 år… Usch, jag mår illa nu. Men jag tror han heter Rolf.
- Han nickar nu. Vad tror du han vill säga till dig, fortsätter Susanne.

LÄS MER: "Man ska inte lura folk att tro att det finns andar."

Den Anna upplever att hon fått kontakt med är sin framlidne svärfar, som vill hälsa att han har svårt att släppa taget och att han tänker på alla i familjen. Att han oroar sig för Annas äldsta son, men att han tittar till dem ofta. Efteråt ler Anna brett.
- Varje gång jag möter ett medium säger de att jag är medial, men jag har inte riktigt förstått det själv. Nu har jag känt en lust att utveckla den sidan. Jag kommer ta reda på mer och gå fler kurser, säger hon.
Lokalen i Sävedalen tillhör Göteborgs spiritualistiska sällskap (SSG), som är en av flera andliga föreningar i Göteborg. SSG, Vännerna och Två världar ordnar seanser och mediala demonstrationer så gott som varje vecka. På Själens oas i Kortedala finns kurser i andlig utveckling varje onsdag och healing varje måndag. Den som söker på nätet efter medium eller healing i Göteborg får massvis av träffar. Det är inte heller någon undangömd värld: vid Grönsakstorget mitt inne i Göteborg finns ett företag som erbjuder shamansk healing.
- Absolut att det finns ett ökat intresse. För bara 20 år sedan var det fortfarande lite hemligt och svårt att hitta likasinnade. Nu händer det saker hela tiden, säger Susanne Swantesson.

Ett av de stora, återkommande evenemangen i den nyreligiösa, spiritualistiska eller nyandliga världen är hälso- och livsstilsmässan. Det är en turnerande mässa som äger rum i flera olika städer varje år. I februari var den på Excercishuset i Göteborg och i september kommer den tillbaka. 
Mässan arrangeras av Nift – New ideas for transformation – ett företag som grundades av boråsaren Sanya Raj och hennes man Ravinder för 16 år sedan.
- Folk tyckte vi var jättekonstiga. Jag är ekonom och min man driver fortfarande ett it-företag, men vi kände att det var det här vi ville satsa på, trots att vi fick brev från skeptiker som tyckte att vi missledde människor, säger Sanya Raj.
De första åren hade mässan 200-300 besökare. I år kom runt 1 800 personer, enligt Sanya Raj. Utställarna var mellan 80 och 100 till antalet.
- Många är nyfikna på andlighet. För mig betyder det en resa inåt, det vill säga att man hittar sig själv i varje situation man är i, tycker Sanya Raj.
Första mässdagen ringlar kön lång utanför Excercishuset. Jag ställer mig i kön som en helt vanlig besökare, utan vare sig pressackreditering eller fotograf, för att kolla in vad som finns och testa olika erbjudanden.

Ett par meter in i lokalen blir jag erbjuden att provringa gratis till en spådam på Spådam.se, något som egentligen kostar 19,90 kronor per minut. Jag bestämmer mig för att fråga vad jag ska jobba med år 2018. Spådamen levererar ett kryptiskt svar.
- Jag får till mig en förändring. Något nytt, kanske något med en utbildning. Är det något du har funderat på? Det måste inte vara en lång utbildning. Men du kommer nog byta jobb. Sedan vill jag också säga att du har ett år med mycket tur framför dig, avrundar hon.
Inträdet kostar 100 kronor och förutom spådamen och några föreläsningar finns få gratisaktiviteter. Det säljs oljor, startkit för regndroppsmassage som enligt försäljaren ”botar sjukdomar, men det får man ju inte säga” och kolloidalt guld för 350 kronor litern. Säkert 25 olika medium erbjuder sina tjänster. På flera håll pågår healing, en del väldigt högljudda. En homeopat erbjuder irisdiagnostik, där hon ”genom att titta med förstoringsglas i ögats iris kan se hur inre organ mår”. Två aktörer säljer aurafotografier som ser spännande ut.
- Sitt stilla och bara slappna av, säger aurafotografen och pekar på en pall.

Det är svårt att slappna av i den brötiga mässhallen, men ur ur aurakameran kommer efter ett par minuter en polaroidbild. Auran på bilden har regnbågens alla färger.
- Du har en jättestark aura. Den känns, säger fotografen på engelska och visar med händerna ett par decimeter från min kropp.
Han förtydligar:
- Det röda i mitten är kreativ energi. Till höger ligger det du har framför dig. Det är grönt, det betyder att något spännande kommer hända i ditt liv snart. Det blå du har till vänster är stillhet, det kommer du inte ha så mycket framöver.
Aurafotografiet och förklaringen av färgerna kostar 400 kronor. Jag får bilden med mig i ett kuvert.

2000-talet har inneburit en populärkulturell boom på det spirituella området. Förutom en rad reality-serier och filmer med ”den andra sidan” som tema, finns också en tidning. Nära, som idag har en upplaga på 20 000, är enligt förlaget Egmont Sveriges enda populärpresstidning om andlighet. Tidningens stora profil är Benny Rosenqvist. Hans historia är ganska välkänd: som sjuåring var han med om en olycka och efter det fick han en ”gåva”; ett sjätte sinne. För 200 kronor kan man gå på storseans med honom under Hälsa- och Livsstilsmässan. Över hundra personer tränger ihop sig i en liten sal för att höra Benny få kontakt med andra sidan. Alla vet att det är max en handfull som själva kommer att uppleva en kontakt. Själv är jag nervös och vill absolut inte att Benny ska titta på mig.

- Välkomna! Jag heter Benny Rosenqvist och har jobbat som medium i 40 år. Jag är också författare och har skrivit tolv böcker, inleder det berömda mediumet.
Ganska omgående börjar själva seansen. En kvinna känner genom Benny att hon får kontakt med sin döda mamma. Hon får veta att mamman snart ska ”stiga ner” och födas som barnbarn.
- Va! Nej, vad roligt, säger kvinnan häpet och får tårar i ögonen.
- Och en annan sak – jag vet att du oroar dig för att du också ska få bröstcancer. Det kommer du inte få, säger Benny tvärsäkert, varpå kvinnan drar en lättad suck.
Dags för en ny kontakt. Nästan alla räcker upp handen när Benny frågar vilka som vill få kontakt. Stämningen är hoppfull.

Benny går fram till en äldre dam, tar henne i handen och frågar vad hon heter. Sedan börjar han beskriva kvinnan på andra sidan som han säger sig ha kontakt med. Det framgår strax att det är en släkting till damen, som uppenbarligen tagit livet av sig. 
- Hälsa att jag är arg på henne, säger damen med både ilska och sorg i rösten.
- Hon vet det. Och hon ångrar sig. Jag får en konstig smak i munnen, hon tog tabletter, eller hur? Och när hon hade tagit tabletterna ångrade hon sig, säger Benny.
Det går ett sus genom lokalen. Damen ser ledsen ut.
- Men hon vill hälsa att hon har det jättebra nu. Och så undrar hon vad du gjorde av skåpet med dörren som var svår att öppna.
Till skillnad från många andra religioner och livsåskådningar är nyandligheten ganska kommersiell till sin karaktär. Massor av producenter erbjuder tjänster som konsumenterna kan ta del av. Men att säga något om nyreligiositeten som bransch är svårt.
Hur mycket den här branschen omsätter kan inte Svenskt näringsliv säga. Andlig verksamhet, healing och annat man kopplar till andlighet registreras i "övriga konsumenttjänster” tillsammans med skoputsare, eskortservice, tatueringsverkstäder och vård av sällskapsdjur. De flesta aktörer i "andlighetsbranschen" har enskild firma och omsätter sällan mer än ett par hundra tusen om året. Välkända medium som Benny Rosenqvist och Terry Evans har aktiebolag. Benny Rosenqvists heter ”Benny’s heaven and head online AB” och har de senaste åren omsatt mellan 1 och 2 miljoner, med en vinstmarginal på 30 procent.

Terry Evans, som kanske är Sveriges absolut mest kända medium och den som har diplomerat en väldigt stor del av de medium som är aktiva, har fyra anställda i sitt bolag och omsätter uppemot fem miljoner. 
Varför är intresset för nyandlighet så stornu? Religionsvetaren Jessica Moberg på Göteborgs universitet har intresserat sig för nya religionsrörelser som ufo-religion och nyandlighet och har ett svar på frågan:
- Det handlar om religiös förändring. Nyandlighet speglar både moderna ideal och samhälleliga stukturer, säger hon.
Hon berättar att spiritism och intresset för ”den andra sidan” har sina rötter i mitten av 1800-talet. Men det är i och med efterkrigstidens framväxande individualism som nyandlighet verkligen har kunnat slå rot.
- Vi lever i ett jag-samhälle där vi inte vill följa tydliga yttre dogmer och organisationer. Istället gäller det att finna sin egen väg, se sin inre potential och utveckla den. Jag tror samma mekanismer ligger bakom både intresset för nyandlighet och vår tids stora gymkultur, säger Jessica Moberg.

Att nyandligheten inte organiserar sig på ett traditionellt vis tror Jessica Moberg också tilltalar den moderna människan.
- Det är mer som ett nätverk med vissa noder: mässor, bokhandlar och internetforum, istället för ett samfund med en ledare.
Och internets roll för nyandligheten ska man inte underskatta:
- Internet och populärkultur har spelat stor  för att normalisera och sprida intresset för energier och medium. Ett exempel är Sjuan, eller TV4 Plus som det hette tidigare, som verkligen var tidiga i början av 2000-talet med att visa ockult reality, säger Jessica Moberg.

Ett mer samtida exempel är Jockiboi, som är en av Sveriges största youtubers. De senaste veckorna har lagt ut flera långa filmer från när han och ett antal ”spökjägare” åker till olika slott för att uppleva andar och spöken. Filmerna har mellan 1 och 1,6 miljoner visningar var och bland kommentarerna kryllar det av unga röster som delar med sig av egna erfarenheter kring spöken, andar och hemsökta hus. Är nästa generation ännu mer öppen för det mediala?
- Som religionsvetare vill man ogärna axla rollen som profet, säger Jessica Moberg men klickar upp en powerpoint på datorn.
Schweiziska forskare har tittat på hur religiositeten förändrats mellan år 1950 och 2012. 1950 var institutionell religion vanligast, alltså en vanlig kristen kyrka eller liknande. Alternativ religon och en helt sekulär åskådning fanns, men var inte så vanligt. 2012, när samhället blivit allt mer individualistiskt, hade den institutionella religionen försvagats betydligt. Alternativ religion och sekulär åskådning hade vuxit litegrann, men det som vuxit absolut mest var den ljumma religiositeten som innebär att man ”tror på något” – man kan gå i kyrkan, ta en reiki-healing eller gå på seans.
- Jag har besökt seanser i forskningssyfte. Det är inte bara är äldre, övertygade människor som går dit. Det kan lika gärna vara unga tjejer som tycker att seans både är läskigt, underhållande och spännande. Jag ser ingen anledning att tro att nyandlighet kommer försvinna under en överskådlig framtid, säger Jessica Moberg.
Medan sierskan Susanne Swantesson ställer i ordning lokalen i Sävedalen frågar jag henne hur det andliga och mediala kan vara så verkligt för henne, när det för så många andra framstår som totalt påhitt.

Hon tänker efter en stund. Meditativ musik spelas på låg volym i det lilla rummet.
- Oavsett vilken tro man har är det svårt att visa vad som är sant och vad som är falskt. För mig handlar det om en inre övertygelse och mina egna upplevelser. Man kan inte hålla på och leta bevis hela tiden, det är inte det som är poängen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.