Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Så här är tanken att det ska se ut vid Masthuggskajen när detaljplanen som klubbades av fullmäktige på torsdagen blivit verklighet. Bild: Kanozi Arkitekter

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Kommunfullmäktige fastställde planen för Masthuggskajen

    Det som i dag är parkeringsplatser, trafikleder och just ingenting alls ska bli en ny stadsdel. Fullmäktige har nu gett sitt klartecken till bygget på Masthuggskajen.

    – Äntligen, säger Mats Arnsmar (S).

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Som ordförande i byggnadsnämnden under den förra mandatperioden har han varit en del i det långa arbetet med att omvandla Järnvågsgatan och Masthuggskajen till en ny stadsdel.

    Det har tagit tid.

    LÄS MER: Ny halvö ska rymma 2 500 jobb i Göteborg

    Koppling till Lindholmen

    För lång tid, menar Axel Darvik (L).

    – Det har tagit minst ett decennium. Det har skadat Göteborgs anseende och konkurrenskraft att vi inte fått fram det här tidigare. Det tyder på dålig styrning och samordning, säger han.

    Men som de flesta av fullmäktiges ledamöter är han positiv till planen för området.

    – Det här området har stor potential att utvecklas, med närheten till Västlänkens kommande Hagastation. De kommer också hänga ihop med Lindholmen och Campus Lundby med linbanan.

    Skola utanför området

    LÄS MER: Vändningen: Planen för Masthuggskajen antagen

    Som GP berättat tidigare handlar det om att bygga 1 300 bostäder samt 100 000 kvadratmeter kontor i kvarten bakom och omkring Folkets Hus på Järntorget, bland annat på en ny halvön ut i Göta älv. Planen rymmer också en park och ett hotell.

    LÄS MER: Ny skola planeras mitt emot Feskekörka

    David Lega pekade dock bristen av en skola inom området. I ett sent skede lades en skola till på Pusterviksplatsen, alldeles utanför området.

    – Det kunde man tagit hand om bättre, säger David Lega.

    Vägvalet ville dock se att planen skulle återremitteras och göras om – utan att en linbana fanns med. Så blev det också inte. Planen gick igenom.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.