Klassiska korvkiosken kopierad av Socialdemokraterna

I Socialdemokraternas valfilm köper statsminister Stefan Löfven en kokt korv ur en korvkiosk som har inspirerats av den klassiska korvkiosken i Majorna. Kiosken i filmen är uppbyggd och filmen är inspelad i Stockholm men har samma särskrivna skylt, "Korv Kiosk", som den i Majorna.
– Jävla stockholmare säger jag. Det är vår skylt och vår kiosk, säger Maria Hahne som arbetat i korvkiosken i sexton år.

ANNONS
|

Den nästintill K-märkta gula korvkiosken vid Mariaplan i Majorna med den säregna särskrivna skylten "Korv Kiosk" har bedrivit sin verksamhet i decennier och ses som en kulturinstitution i Göteborg.

I Socialdemokraternas senaste valfilm köper statsminister Stefan Löfven korv, i en visserligen orange korvkiosk, men med en identisk särskriven skylt som korvkiosken i Majorna.

Helena Salomonson är kommunikationschef för Socialdemokraterna och säger att man hämtat inspiration från korvkiosken i Majorna men att valfilmen är inspelad i Stockholm.

– Kreatörerna bakom filmen har inspirerats av viss korvkiosk i Majorna, det är inget att sticka under stol med. Filmen är inspelad i Stockholm. Själva korvkiosken har våra scenografer byggt upp, säger hon.

ANNONS

Har varit en inspirationskälla

Socialdemokraterna har dock inte hört av sig till ägarna till korvkiosken i Majorna inför valfilmen.

– Vi har inte hört av oss till ägaren av korvkiosken inför filminspelningen. Men kiosken har som sagt varit en inspirationskälla för att den gestaltar en riktigt härlig korvkiosk, säger Helena Salomonson.

Varför åkte ni inte ner och spelade in filmen i Göteborg i stället för att bygga upp en kiosk i Stockholm?

– Vi gjorde en inspelning som inte skulle vara så omfattande. I filmen befinner sig Stefan Löfven på flera platser. För att få ihop det logistiskt valde vi att spela in filmen i Stockholm, säger Helena Salomonson.

Maria Hahne har arbetat i den klassiska korvkiosken vid Mariaplan i sexton år. Hon har själv inte sett filmen men är inte speciellt förtjust i att Socialdemokraterna har efterliknat kiosken.

– Är skylten särskriven? Det tycker jag inte om. Inte alls. För det är speciellt för denna kiosken. Slå ihop det, visst men särskrivningen har vi här i Göteborg. Jag kan tycka att de borde frågat oss, jag tycker att det är brist på respekt, säger hon.

"Vi känner oss förbisedda"

Att det rör sig om en valfilm med ett politiskt budskap gör Maria Hahne extra upprörd.

– Att det är en valfilm gör att jag tycker att det är ett problem. Hade det varit reklam för något annat, vad som helst, hade man kunnat se annorlunda på det. Men inte i en politisk valkampanj, det är inte okej, säger hon.

ANNONS

Maria Hahne anser att Socialdemokraterna aldrig hade vågat göra något liknande mot exempelvis en större snabbmatskedja utan att bli stämda.

– Vi känner oss förbisedda. Hur många "Korv Kiosker" har dem i Stockholm med den här särskrivna skylten? Hade de ringt min chef hade det varit en annan femma. Jävla stockholmare säger jag. Det är vår skylt och vår kiosk, säger Maria Hahne.

I framtiden hoppas hon bli tillfrågad eller informerad om någon skulle vilja efterlikna korvkiosken för en reklam.

– Man blir ju smått irriterad. Men jag är glad att jag fick reda på det här, att de gör reklam på vår kiosk, avslutar Maria Hahne innan hon återgår till arbetet.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS