Köpte mobilen på Netonnet – plötsligt sprack glaset

Enligt Anna Ragnerius låg hennes mobil still på bordet när den plötsligt sprack. Trots att andra vittnar om samma problem och trots att mobilen inte har några kantskador i övrigt, vägrar Netonnet och Sony att stå för reparationen.

ANNONS
|

Nyligen anmälde 25-åriga Anna Ragnerius företaget Netonnet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) efter en fruktlös kamp om ersättning för en skadad Sony Xperia Z3 compact. Enligt Anna Ragnerius sprack baksidan på hennes mobil när den låg still – något som varken Netonnet eller Sony vill kännas vid.

– Mobilen låg på bordet under natten. På morgonen plockade jag upp den som vanligt och satte mig i mina föräldrars bil. Då lyser solen in och det gör att jag ser en spricka rakt över mobilen. Den hade spruckit av sig själv, säger Anna Ragnerius.

Under dagen spred sig sprickorna över hela baksidan. Den 3 november 2015 – alltså mindre än två månader efter att hon köpt mobilen hos Netonnet i Hisings Backa – tvingades Anna Ragnerius lämna in den på reparation.

ANNONS

– Först tänkte jag att jag måste ha gjort något jag inte var medveten om. I slutändan vet jag att det inte var så, för jag är extremt försiktig med min mobil. Ändå säger Netonnet att eftersom baksidan är trasig, måste det vara jag som har gjort det, säger hon.

Redan 2013 startades ett mindre drev mot Sonys Xperia Z på Facebook när förbannade och till slut allt mer uppgivna användare insåg att baksidor som spruckit utan någon begriplig anledning inte gick på garantin.

Så här skriver en Facebookanvändare till Sony mobile SE i en av trådarna:

"Hur kan ni marknadsföra er Xperia Z modell som: "lika tålig som en bil" och att "glaset är mycket tåligare än vanligt glas"? Haft telefonen i 16 timmar och utan att jag tappar mobilen uppstår en spricka i glaset!"

Rikard Skogberg är pr-chef i Norden för Sony. Han menar att servicecentren bedömer varje sprucken baksida från fall till fall.

– Vi kollar om vi hittar skador som tyder på att mobilen tappats rejält eller något sådant. Hittar man ingen yttre påverkan, löser vi det genom garantin, säger han.

Bilderna som Anna Ragnerius tog på sin mobil innan hon lämnade in den, vittnar om en välvårdad mobil – med undantag av krackeleringen. Men mobilens skick var alltså inte gott nog åt Netonnet och Sony.

ANNONS

Till slut gav Anna Ragnerius upp och betalade för reparationen själv. Någon ersättning via hemförsäkringen har hon inte kunnat få ut, eftersom reparationskostnaden på 1210 kronor var mindre än självrisken.

Netonnets servicechef Tomas Hernelind skriver i ett mejl till GP att Netonnet har gått på Sonys bedömning – alltså att "felet inte omfattas av garanti och reklamationsrätt". Eftersom Netonnet inte har hunnit få ut servicerapporten från Sony, har företaget inte kunnat svara på hur man har gjort den bedömningen.

När GP ringer upp mobilreparatören Mobilplaneten för att höra hur vanligt det är att baksidan spricker på en mobil som inte farit i golvet, känner butikschefen och serviceoperatören Robin Lindberg genast igen problemet för Anna Ragnerius mobilmodell.

– Framför allt för Sony Z3 och Z3 compact kan man säga att telefonerna är väldigt känsliga från början. Det räcker att komma emot dem så att det uppstår tryck i glaset för att glaset sedan ska spricka. Vi reparerar en hel del av de modellerna, säger han.

Efter att ha googlat runt på nätet och insett hur vanligt problemet är, ångrar Anna Ragnerius att hon inte köpte en annan modell.

– Jag måste kunna hålla i mobilen och lägga den på ett bord utan att den spricker. Annars är det här en prydnadssak och inte mobil, säger hon.

ANNONS

ANNONS