Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Svår olycka. I mars krockade två spårvagnar utanför Nordstan. Skadorna på vagnarna uppskattas i en ny rapport till knappt 1,5 miljoner kronor. 
Svår olycka. I mars krockade två spårvagnar utanför Nordstan. Skadorna på vagnarna uppskattas i en ny rapport till knappt 1,5 miljoner kronor. 

Känt problem bakom spårvagnsolyckan

Tio personer skadades i den svåra spårvagnsolyckan utanför Nordstan i mars. Nu ska signalsystemet på platsen bytas ut.

Det var den 2 mars i år som två spårvagnar krockade mellan Nordstan och centralstationen. Kaos uppstod på platsen och tio personer skadades – varav en allvarligt. 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Nu är trafikkontorets och Göteborgs spårvägars utredning av olyckan klar. Där fastställs att den bakomliggande orsaken var en blandning av den mänskliga faktorn och en dålig teknisk lösning. 

Stressig situation för föraren

När den ena föraren kom in till hållplatsen uppmärksammade denne inte att växlarna låg fel. Därför kom spårvagnen in på fel spår när den skulle köra iväg – vilket ledde till frontalkrock och dubbla urspårningar. Även att det var en stressig situation med mycket folk på platsen och att föraren missade att kolla en växelkontrollvisare, är faktorer som ska ha spelat in.

LÄS OCKSÅ: Flera till sjukhus efter spårvagnskrock

I utredningen föreslås att växelkontrollvisaren, som visar åt vilket håll växeln är inställd, borde placeras i ett bättre läge så att föraren kan se den innan spårvagnen lämnar hållplatsen. 

– Det är egentligen ingen nyhet för oss. Sedan 2004 har vi ett utbytesprogram för den här typen av växelstyrning. Vi har haft 55 stycken som byggdes in i mitten på 90-talet – nu har vi knappt tio kvar, säger Mats Larsson som är planeringsledare på trafikkontoret. 

Liknande händelse även 2012

I januari 2012 inträffade ett i det närmaste identiskt tillbud på samma plats – dock med ett lyckosammare utfall. När en spårvagn växlade över till mötande spår snuddade den då vid en mötande vagn. Enligt Mats Larsson kategoriseras den händelsen i en mildare tillbudskategori.

– Det som hände då var ett tillbud till allvarlig olycka. Vi har ungefär 700 sådana varje år. Det var en touchning med vagnarna. Det kunde naturligtvis ha blivit en allvarlig olycka, men den vagnen som blev påkörd uppfattade inte ens händelsen, säger han.

Finns det ändå anledning för er att vara självkritiska då ni kände till problemet?

– Jag skulle nog vilja säga att vi har varit självkritiska och har sett problemen med den här växelstyrningen. Utifrån relationen mellan människa och teknik är det här inte den bästa lösningen. 

Merparten av de kvarvarande modellerna av gamla växelkontrollvisare finns i området runt centralstationen. Systemet vid olycksplatsen kommer att bytas ut till hösten. 

– Förra året bytte vi ut fem-sex stycken. Men var och en av dem kostar en miljon. Och med ersättningskostnader för resenärer blir det betydligt högre. Det handlar om att prioritera när vi ändå andra projekt på samma plats så att vi inte stänger av spårvagnstrafiken för mycket. 

FAKTA: Spårvagnsolyckan 2 mars

Nu har trafikkontoret och Göteborgs spårvägar färdigställt sin utredning av spårvagnsolyckan den 2 mars. 

Där står att den ena föraren inte uppmärksammade att dennes växel låg åt fel håll. Något som delvis beror på att växelkontrollsignalerna är placerade mitt på hållplatsen, och inte längst fram.

Att det var mycket folk på platsen ska ha också ha spelat in i misstaget.
Sedan 2004 har växelkontrollsignalen av den aktuella typen bytts ut. Till hösten ska signalen på olycksplatsen bytas.  

Mest läst