"Känns som folk bryr sig"

ANNONS
|

- Jag har fått positiva besked överallt ifrån. Det känns som att folk bryr sig. Det känns väldigt bra och jag vill gå vidare med det här. Det är inte okej att få sånt här, säger Farzad Morshedian.

Läs också: Farzad blev kallad "blatte" på McDonalds

Det var i fredags som Farzad fick en otrevlig överraskning med sin beställning av hamburgare vid en McDonalds-restaurang i Mölndal. Längst upp i ena hörnet av kvittot hade någon av de anställda plottrat dit ordet "blattekille" med stora bokstäver. Uppenbarligen någon form av beskrivning av vem som gjorde beställningen.

– Självklart känner man sig diskriminerad. Det är kränkande att bli kallad blatte, säger Farzad Morshedian.

ANNONS

Men stödet för honom har varit stort och nyheten om kvittot – som bekräftas och beklagas av hamburgerrestaurangens ägare – har spritt sig över landet.

Läs också: Juristorganisation stöder Farzad

Farzad Morshedian tycker det är bra att McDonalds bett om ursäkt men tycker att de gör det lätt för sig som pekat på att det rör sig om en enskild anställd.

- Det här är en stor offentlig restaurang. Man kan inte bara säga att det är en enskild person som gjort det här, det är deras varumärke det handlar om. Det är som att jag jobbar på Volvo och beter mig illa som anställd, så drabbas Volvo och det finns ett större ansvar, säger han och hoppas att uppmärksamheten ska få positiva konsekvenser också för andra som drabbas.

ANNONS