Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

1/5

Julen i Göteborg invigd - med soppkök och kalendersläpp

Posthotellet tände den stora julrosetten och bjöd på soppkök. Samtidigt tog Faktum chansen att på allvar marknadsföra årets kalender.

Clarion Hotel Post anses numera ansvarigt för julens högtidliga öppnande i Göteborg.
Flera hundra människor hade samlats runt den uppvärmda terrassen för att se 75 000 ledlampor tändas, lyssna på medryckande körmusik och möjligen smutta på den forne cocktailvärldsmästaren Dosa Ivanov specialkomponerade glögg.

Samarbetspartnern Faktum fanns förstås representerad.
För åttonde året i rad ger tidningen ut sin egen julkalender. Den ökar försäljarnas möjlighet till att nå en liten guldkant på tillvaron.
2016 års upplaga finns nu i storformat, snyggt upphängt till allmänt beskådande, utanför posthuset.
- Nettot 75 kronor motsvarar tre sålda tidningar. Det innebär att försäljarna kanske kan unna sig något extra, exempelvis en kortare resa för att hälsa på anhöriga över julhelgen, konstaterar Faktums vd Åse Henell.

På scenen samtalade chefredaktören Sarah Britz med Peter Ahlborg, en av tidningen mest trogna försäljare och en av dem som avporträtteras i årets kalender.
- Jag var, till och från, hemlös under sju år. Det är tragiska minnen. Jag bodde temporärt på 27 platser i sex olika städer. På vandrarhem, härbärgen, tältsängar, allt. Jag hade dessutom barn med mig, berättar "Rock-Peter".
Han fortsätter:
- Du bryts ner psykiskt om du inte får lugn och ro i själen, ett eget boende.

I kalendern poserar Peter iklädd en t-shirt som hyllar favoritgruppen Kiss.
-Jag fick tillfälle att möta bandmedlemmen Gene Simmons en gång. Det förändrade mitt liv. För mig blev det signalen att ingenting är omöjligt, förklarar Peter Ahlborg.
Han avslutar med en vädjan till göteborgarna:
- Min förhoppning är att alla blir lika köpsugna under övriga elva månader som de är i december. De hemlösa är faktiskt hemlösa året runt.

Mest läst