Ja till hjulbygget - med reservationer

ANNONS
|

Efter en remissrunda till berörda instanser anser stadsbyggnadskontoret att det inte finns några större problem med att sätta upp den hett omdiskuterade attraktionen.

Slutsatsen blir att politikerna bör säja ja till ett treårigt bygglov för ett 54 meter högt Pariserhjul med 42 slutna gondoler på Kanaltorget vid Lilla Bommen.

Området där hjulet planeras är en utfylld hamnbassäng ovanpå lera. Ny bankpålning gjordes i samband med Götaleden på 1960-talet. En del av hjulet skulle hamna över denna pålning och en del över Götatunnelns tak.

Hjulets totaltvikt är 320 ton, utbredd som platta på mark. Gatubolaget anser att stabiliteten är fullgod.

ANNONS

Eftersom gondolerna är stängda blir det bara de fyra motorerna som alstrar buller. Det är svårt att i förväg beräkna buller från människor som står i kö, men problemet anses marginellt med tanke på det folkliv som redan finns i området.

Belysningen består av 16 strålkastare på marken, med ljuset riktat rakt uppåt. Ingen annan byggnad eller sjöfart får ljuskäglan på sig.

Utsikten blir inte särskilt störd, eftersom det till stor del är möjligt att se igenom attraktionen. Placeringen, 90 meter från närmaste byggnad, anses heller inte ge risk för insyn till grannhusen.

Uppstår ett tekniskt fel kan Pariserhjulet handvevas, så att samtliga gondoler kan utrymmas på marken. Med åtta personer i varje gondol handlar det om max 336 passagerare.

Attraktionen kan inte innebära någon betydande olägenhet för någon, blir slutklämmen. De protester som redan hörts från närliggande bostadsrätter och verksamheter gäller främst buller, men det kan inte betraktas som hinder för tillfälligt bygglov.

Pariserhjulet är kanske inte är lämpligt i stadsbilden sett i ett längre perspektiv. Men det kan vara ett bra sätt att gynna framtida stadsutveckling i området, hoppas tjänstemännen.

- Vi har försökt gå igenom alla tänkbara problem. En del är svåra att förutse, men kan lösas om det behövs. Som exempel går det att dimma strålkastarna eller byta lampor om det skulle störa, säger Monica Daxler, handläggare på stadsbyggnadskontoret.

ANNONS

- Det finns alltså inga tekniska skäl att säga nej till Pariserhjulet. Nu är det en politisk fråga, tillägger stadsbyggnadsdirektör Lars Ivarson.

Hittills är det enbart socialdemokraterna i byggnadsnämnden som ställt sig helhjärtat positiva till den nya attraktionen. Stödpartierna vänstern och miljöpartiet var snabbt ute med synpunkter om förstörd stadsbild och dålig ekonomi.

Stöd krävs alltså från allianspartierna om attraktionen ska få godkänt av byggnadsnämnden på tisdag.

Ja, men på vissa villkor:

ANNONS