Ja-sidans hån mot nej-sägarna

ANNONS
|

Slutspurten är igång inför folkomröstningen om trängselskatt 14 september. Nätverket Ja till trängselskatt går nu ut med en kampanjvideo.

Videon är gjord av det Göteborgsbaserade företaget Hey, it's Enrico Palazzo. I den tecknade filmen får vi följa ett gäng ängsliga tecknade figurer som väljer att säga nej till det mesta i livet, för säkerhets skull.

Till en liten popmelodi sjungs det att man ska säga nej till karaoke, nej till dejter, nej till sena filmer på tv och till shorts på kontoret. "Säg nej ... då kan inget farligt hända." Budskapet: Det är bara rädda och tråkiga människor som säger nej.

ANNONS

- Målgruppen är unga som fortfarande är osäkra på hur de ska rösta. Men det är ingen informationsfilm, utan en kampanjfilm med satir och komik, säger Gabriel Lindh på Ja till trängselskatt

"Vi utmålar en dyster värld"

Videon kommer att läggas upp på nätverkets blogg, Facebooksida och givetvis på Youtube på torsdagen. Men du kan se den här på GP först av alla.

- Vi utmålar en dyster värld, där man är rädd för det mesta och inte vågar ta steget in i framtiden, säger Gabriel Lindh.

Ja till trängselskatt är ett nätverk av privatpersoner som bildades för ett år sedan för att få ut budskapet att trängselskatten i Göteborg är något bra. Till skillnad från meningsmotståndarna i Vägvalet är de inget parti och de har väldigt små resurser.

- Vi startade en crowd funding-kampanj i våras och fick in knappt 20 000 kronor. Och så har vi fått stöd från bland andra Västsvenska handelskammaren, säger Gabriel Lindh.

Vind i ryggen för ja-sidan

Förutom videon kommer medlemmarna i nätverket att vara ute på stan fyra dagar i veckan fram till valet och dela ut flygblad med uppmaningen att rösta ja den 14 september.

De har vind i ryggen. En Sifo-undersökning i somras visade att hälften av göteborgarna är positiva till trängselskatten. Hade det varit val då hade ja-sidan vunnit klart.

ANNONS

- Vi märker en jättestor skillnad. För 1,5 år sedan var det knappt att man vågade stå på stan och säga att man var för trängselskatten, säger Gabriel Lindh.

Även motståndarna mobiliserar

Partiet Vägvalet, som kampanjar för ett nej till trängselskatten, står också i startgroparna för en valspurt.

- På måndag kör vi igång radioreklam på NRJ och Mix Megapol. Vi kommer också att ha reklam på utsidan av spårvagnarna. I helgen går det ut ett utskick till ungefär 400 000 hushåll i Göteborg med omnejd, säger Theo Papaioannou (Vägv).

Hur ska ni nå de unga osäkra väljarna?

- Det hoppas vi att vi gör med våra utskick. Vi har också en kampanjsida och en sida på Facebook. Och så har vi en sedvanlig valstuga vid Kungsportsplatsen.

Har ni någon kampanjfilm på gång?

- Det kan komma en liten överraskning. Jag har inte stängt den dörren än.

ANNONS