Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Internetberoende gör elever sjuka

    Allt fler studenter i Göteborg har koncentrationssvårigheter och problem att klara studierna.– De vänder på dygnet och fastnar framför tv-serier och sociala medier, säger psykologen Anna Broman Norrby.

    Akademihälsan tar emot studenter från Chalmers och Göteborgs universitet. En majoritet av de runt 1 500 studenterna som årligen besöker mottagningen gör det för olika typer av psykisk ohälsa, som sömnproblem, stress och ångest.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    - Nu för tiden frågar vi alltid vad personen har för relation till mobilen och datorn. Väldigt ofta kommer vi fram till att relationen är problematisk, säger Anna Broman Norrby, psykolog på Akademihälsan.

    Läs också: Rätt nivå i teknikanvändandet viktigt

    För några år sedan publicerades en avhandling på institutet för Arbets- och miljömedicin vid Göteborgs Universitet, av psykologen och forskaren Sara Thomée.

    I en undersökning gjord bland 7 000 unga vuxna undersöktes mobil- och dataanvändning bland personerna, som också fick svara på frågor om olika psykiska åkommor.

    Undersökningen gjordes innan de smarta mobilerna hade slagit igenom – och innan sociala medier som Facebook och Instagram hade blivit en självklar del i mångas liv.

    - Men redan då såg vi ett klart samband. Vi ställde frågor om dataspel och chattande på nätet.

    - Bland personer med hög användning fanns en tydlig ökning av symptom som sömnsvårigheter, depression och stress, säger Sara Thomée.

    Framförallt såg forskarna att en hög internetanvändning påverkade sömnen, vilket senare kunde leda till andra symptom.

    På Akademihälsan ser man samma tendenser.

    - Ett mycket vanligt problem är att studenter vänder på dygnet. Man tittar på hela säsonger av tv-serier, man spelar dataspel och man surfar runt, säger Anna Broman Norrby.

    Ett annat fenomen som kan skapa problem är att mobiler och sociala medier hela tiden pockar på uppmärksamhet, genom plingande när mail eller meddelanden kommer in.

    - Många kan inte stå emot impulsen att genast kolla och svara på det som kommer in. Man tappar fokus på studierna och varje gång tar det en stund att återfå koncentrationen, säger Broman Norrby.

    Andra har problem med det som på fackspråk kallas prokrastinering, alltså att man har ett uppskjutarbeteende.

    - Det i sig behöver inte ha med internet att göra. Men när man sitter vid en dataskärm och distraktionen från det jobbiga bara är ett klick bort så klarar många inte att stå emot.

    Frestelsen att skjuta upp skrivandet på en tenta och den kortsiktiga tillfredsställelsen det ger att i stället kolla Facebook kan i förlängningen leda till att hela arbetet blir uppskjutet.

    - Till slut skapar stressen över att tiden försvinner ångest och kanske sömnsvårigheter och till sist utmattning, säger Broman Norrby.

    Både Anna Broman Norrby och Sara Thomée nämner att samhället, beteenden och normer förändras i snabb takt på grund av den "nya" tekniken – som absolut inte bara är negativ.

    - Det handlar om vilken relation till mobilen och datorn vi bör ha. Man måste kunna hantera apparaterna och inte låta dem styra oss, säger Broman Norrby.

    Många av studenterna får en aha-upplevelse när de blir medvetna om sitt beteende. En av metoderna som Broman Norrby brukar föreslå är den så kallade 25-minutersregeln.

    - Kortfattat går den ut på att man stänger av mobilen och internet, om möjligt, för att bara fokusera helt och hållet på studierna under 25 minuter. Sedan tillåter man sig själv att kolla mail och Facebook eller vad det är under 5 minuter. Sedan börjar man om. Det är väldigt framgångsrikt för många, säger Anna Broman Norrby.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.