Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/7

Intensiv lobby för infrastrukturen

När den nye infrastrukturministern besökte Göteborg under onsdagen var det många som ville trycka på betydelsen av regionala satsningar på järnvägen och hamnen. Men Tomas Eneroth ville inte garantera någonting. – Jag är här för att ta del av synpunkter på Trafikverkets förslag, säger han.

I slutet av september presenterade Trafikverket sitt förslag på infrastruktursatsningar från och med nästa år fram till 2029. Över 700 miljarder kronor ligger i den nationella investeringspotten, men för Göteborgsregionens del blev tilldelningen skral. Bland annat har en förbättring av tågbanan mellan Göteborg och Borås lagts på is. Satsning på ökad kapacitet i hamnen lyser också med sin frånvaro i propositionen som är ute på remiss till mitten av december.
– Trafikverket får stå för sitt förslag. Nu är jag här för att lyssna in vilka prioriteringar som är viktigast för Göteborg. Först i vår kommer regeringen att fatta beslut, säger Tomas Eneroth.

Späckat schema

Den nya ministern var noga med att tala om att han är väl medveten om betydelsen av ny järnväg till Landvetter flygplats och Borås, samt att fördjupningen av farleden i Göteborgs hamn är strategiskt viktig för hela Norden.
– Detta handlar om satsningar för att klara av klimatomställningen och stärka Sveriges konkurrenskraft.
Gårdagens stadsbesök var Eneroths första som infrastrukturminister och schemat var späckat. Volvo, Lindholmen science park, kommunledningen och Västsvenska handelskammaren ville alla lobba för vikten av satsningar på regionens infrastruktur.
– Vi blev väldigt besvikna över Trafikverkets förslag som hämmar näringslivets utveckling och möjligheterna att skapa välfärd i Göteborgsregionen. Tåget mellan Göteborg och Borås är ett av landets största och viktigaste pendelstråk, men också det långsammaste, säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska handelskammaren, där ministern avslutade sitt stadsbesök framför hundratals näringslivsföreträdare.

Öppen för lösningar

Under intervjun på Handelskammaren undersökte Johan Trouvé bland annat Tomas Eneroths inställning till alternativ, privat finansiering av infrastruktur, vilket ministern inte var helt främmande inför.
– Finns det andra möjligheter måste vi vända på varje sten för att bygga smart infrastruktur. Samtidigt finns det inga gratisluncher, allt måste rymmas inom ramarna som finns och det är viktigt att vi når en bred politisk överrenskommelse kring långa investeringar som detta handlar om.

Hundratusentals jobb

Infrastrukturministern underströk att satsningarna under de kommande åren är inte bara är en fråga om finansiering, utan även om arbetskraft. Trafikverkets förslag beräknas ge 235 000 nya jobb.
– Vi får inte hamna i ett läge där vi inte har tillräckligt med kapacitet. Samtidigt som vi gör stora infrastruktursatsningar är det viktigt att vi utbildar kunniga människor som kan ro det i land, säger Tomas Eneroth.
Kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S), fick också en kort pratstund med ministern under gårdagen. Efter mötet var hon hoppfull om att farleden och hamnen är en fråga som kommer att lösas skyndsamt.
– Hamnen är jätteviktig för hela landet och det är klart att det finns finansiella muskler när stora företag som Stena, Stora Enso och Volvo är intressenter. Jag känner mig optimistisk, Tomas var väldigt intresserad och lyssnade. Som start kändes det väldigt bra, säger hon.

Mest läst