Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ingen vill prata om biljettkontrollerna

Ingen vill säga någonting. Ledningen för Västtrafik, större delen av ledningen för Göteborgs Spårvägar, chefen för Biljettkontrollen och biljettkontrollanterna vägrar tala om de återupptagna biljettkontrollerna.

GP träffar tre biljettkontrollanter på Redbergsplatsen vid 11-tiden på fredagen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

De vill inte prata med GP, ställer in kontrollerna och återvänder till lokalerna Biljettkontrollen har på Redbergsplatsen.

Vid Drottningtorget möter GP en grupp kontrollanter som gör sig redo att gå på en spårvagn.

Hur har veckan varit?

– Den har varit bra, säger en av kontrollanterna utan att utveckla svaret närmare.

Enligt honom ska biljettkontrollanterna inte ha fått några särskilda reaktioner från resenärerna. Mer hinner han inte säga innan han går iväg med sin kollega för att ställa sig några meter bort.

Flera på hållplatsen noterar de mörkblå jackorna med ordet "Biljettkontroll" på axeln och en ung kille konstaterar:

– Kolla, nu är de tillbaka, nu får alla stämpla igen.

Chefen för Biljettkontrollen vill inte tala med GP utan hänvisar till Spårvägens informationschef som inte svarat i telefon på tre dagar.

Marja-Leena Uitto Adolfsson, chef för Trafikantservice på Göteborgs Spårvägar, bekräftar på fredagseftermiddagen att kontrollerna är i gång.

- Biljettkontrollerna återupptogs i onsdags och sker nu enligt ordinarie schema, säger hon.

Under torsdagen hölls ett möte mellan kontrollanterna och Västtrafiks vd Lars Backström. Backström vill inte kommentera mötet men enligt Uitto Adolfsson tyckte kontrollanterna att det var ett bra möte.

- Vi har Västtrafiks stöd för vårt arbete och vårt regelverk, säger hon.

- Vi avvaktar stadsjuristens utredning och polisens förundersökningar. Om de visar att vi gjort fel ändrar vi vårt arbetssätt, har vi gjort rätt fortsätter vi som tidigare.

- Men vår bedömning är att vi gjort rätt och att vi gör rätt. säger Uitto Adolfsson.

GP hade fått löfte att prata med Västtrafiks vd Lars Backström under fredagen men Backström vill inte prata med GP.

- Det är svårt att kommunicera i denna fråga, säger Kristian Lans, presschef på Västtrafik. Situationen är känslig. Vi får återkomma senare.

I går skulle Västtrafik träffat busschaufförer och fackliga företrädare för att diskutera busschaufförernas arbetsmiljö. Men Västtrafik ställde in mötet.

I ett e-brev till Kommunalarbetarförbundet skriver Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik, att det "beror på den turbulens som har varit angående biljettkontrollen den senaste tiden. Vår bedömning var att inte utsätta varumärket Västtrafik just nu för mer eventuell negativ publicitet".

- Vi blir förbannade, säger Lasse Selander, styrelseledamot för trafikpersonalen på Spårvägen och regional ombudsman i Kommunal.

- Arbetsmiljön är viktig för chaufförerna, viktigare än Västtrafiks varumärke. Vad har Västtrafiks varumärke med chaufförernas onda ryggar och slitna kroppar att göra. Att ställa in mötet är oacceptabelt, säger Selander.

Men Mikael Olsson försvarar Västtrafiks beslut.

- Det har varit en turbulent period för oss och jag kände att vi inte skulle mäkta med seminariet, säger han. Chaufförernas arbetsmiljö är extremt viktig, vi anordnar seminariet inom några veckor.

Den utredning som stadsjuristen Markus Lindahl gör om vad som egentligen hände ombord på en spårvagn på linje 6 för två veckor sedan då Jeanette Halldin kvarhölls av ett antal kontrollanter blir klar i nästa vecka och redovisas då för Göteborgs Spårvägar.

Många resenärer har vittnat om att få visat sina Västtrafikkort vid kortläsarna under kontrollanternas tjänstledighet och många GP talat med uppger att de inte betalat för sina resor.

Men Västtrafiks styrelseordförande Leif Blomqvist (S) tror inte Västtrafik tappat betydande intäkter under kontrollanternas tjänstledighet.

- De flesta reser på månadskort och skolkort, säger han. Ganska få reser på kontoladdning.

Men han varnar för de konsekvenser som fuskåkning och minskad stämplingsbenägenhet innebär.

- Lägre intäkter betyder minskad trafik, säger han. Vår ägare har klart deklarerat att minst hälften av våra kostnader måste täckas med biljettintäkter. Tappar vi intäkter måste vi skära i trafiken, så enkelt är det.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.