Ingen plan B för Hisingsbron

ANNONS
|

- Hur vi skall agera får vi fundera över när domen fallit, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör i Göteborg.

- Men vi kommer naturligtvis att överväga om vi skall begära prövningstillstånd hos Mark- och miljööverdomstolen, det blir väl huvudspåret.

Vad som händer om även högsta instans säger nej till en mellanhög bro över Göta älv är höljt i dunkel.

Planering och projektering av en högre bro tar flera år och ökar kostnaderna med minst en halv miljard kronor.

På tisdagen inleddes förhandlingarna i Mark- och miljödomstolen vid Vänersborgs tingsrätt om tillstånd för Göteborgs Stad att bygga en ny bro över älven strax uppströms Göta älvbron.

ANNONS

Göteborgs Stad företräds av 20 personer.

Trafikverket, Sjöfartsverket, Vänerrederierna, Surte Åkeri. Ale kommun och länsstyrelsen i Västra Götaland har 13 företrädare på plats på Radisson Blu i Göteborg dit förhandlingarna förlagts.

Trafikverket och länsstyrelsen tillstyrker brobygget.

Sjöfartsverket, rederierna, åkeriet och Ale avstyrker.

Förhandlingarna avslutas troligen på onsdagen, dom avkunnas i höst.

Då är det sex år till fristen för den gamla bron löper ut, den har redan passerat Bäst före-datum och får endast trafikeras med restriktioner för den tunga trafiken.

Men ett överklagande till Mark- och miljööverdomstolen försenar processen med minst ett halvår och ett överklagande av den nya detaljplanen för området kring Hisingsbron och av prövningen enligt Järnvägslagen om byggandet av spårväg på och vid bron kan också försena brobygget.

- Vi har marginal för överklaganden, säger Eglinger. Får vi tillståndet som vi sökt om att bygga en bro med tolv meters seglingsfri höjd kan vi ha den klar år 2020 även om vi inte känner till vilka restriktioner som kan komma att knytas till ett tillstånd.

- Blir det ett blankt nej få vi tänka om.

ANNONS