Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/6

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Hotellpersonalen berättar: Gästernas mest annorlunda room service-beställningar

    En brudklänning, en cabriolet och en dubbelbeställning av champagne och glidmedel. Det är exempel på minnesvärda room service-önskemål som personalen på hotellen i Göteborg berättar om.

    Bor man på hotell kan det hända att man väljer att skämma bort sig själv lite extra. En del verkar vara mer gränslösa än andra, åtminstone när det gäller hur man använder room service. Nicklas Stenström är restaurangchef på Elite Plaza Hotel och har jobbat där i över 15 år och har varit med om den hel del annorlunda beställningar. Bland de mer minnesvärda finns brudklänningar och dyra Rolex-klockor.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Bakom finns kanske en historia som vi på hotellet inte får ta del av, säger Nicklas Stenström.  

    De vanligare beställningarna brukar vara rosor, ett knippe tulpaner eller kuddar med en viss typ av dun. 

    Beställde champagne och glidmedel

    En anställd på Clarion Hotel Post berättar för GP om ett tillfälle där en gäst ringde och ville få upp champagne och glidmedel till rummet. Det händer också att gästerna verkar glömma att det faktiskt är en person som kommer upp med beställningen till rummet. När personalen knackar på dörren har det hänt att de har blivit tagna på sängen, bokstavligt talat. 

    På Elite Plaza tar man normalt en avgift på 95 kronor för room service. Men det kan variera beroende på om det är önskemål som kräver mycket extra arbete, eller om det är ett mer exklusivt rum. 

    – Kostar rummet 27 000 kronor per natt så tar vi inte betalt för att komma upp med lite rosenblad, säger Nicklas Stenström. 

    Room service fick fixa lyxbil

    De gästerna som har mycket pengar i plånboken står också ofta för de mer avancerade önskemålen. En gång ringde en gäst på Elite Plaza och bad om en cabriolet som han skulle använda under två dagars tid. Efter lite detaljfrågor om vilken typ av bil gästen ville ha såg hotellet till att fixa fram den. Det mesta brukar gå att lösa men ibland sätter praktiska detaljer stopp. En gäst ville ha en båt med plats för 50 personer redan samma dag och det har hänt att gäster vill shoppa i en specifik butik när den här stängt.

    – Men ibland har vi lyckats lösa det ändå. Ringt butiksägaren och fått dem att öppna bara för hotellgästen, säger Nicklas Stenström.

    Världsstjärnorna skickar listor

    För återkommande gäster kan personalen lära sig vad de brukar vilja ha och förbereda det redan innan de kommer. Världsstjärnor skickar ofta en lista med önskemål. Det kan handla om vilken färg de vill ha på väggarna eller att de vill ha en stereo färdigmatad med sin favoritmusik. För det mesta handlar room service om att hämta saker som inte redan finns på rummet. Men i vissa fall har någon inte tyckt om tavlorna på väggarna och bett om att de ska plockas bort.

    – Det är mindre vanligt att någon ringer och ber att få bli av med saker, men det händer, säger Nicklas Stenström. 

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.