Hon nappar på lärarappen

Det är de barn som har det svårast i skolan som hamnar i kläm när lärarvikarierna avlöser varandra. Det tror Alice Anzén, som har flera års erfarenhet av extraknäcket.

ANNONS
|

25-åriga Alice Anzén har jobbat för bemanningsbolaget Studentvikarie sedan 2015. Innan dess jobbade hon direkt för olika skolor för att lösa luckor i bemanningen – en inte helt perfekt lösning, anser hon.

– Då kunde de ringa de vid sex på morgonen och fråga om jag ville jobba. Det är ju lite opraktiskt och jobbigt i längden. Då fick jag höra talas om Studentvikarie via en bekant. Det är ju väldigt smidigt att kunna boka i appen och kunna planera sin tid. Sen är timlönen bra, säger hon.

Väljer helst lågstadieklasser

Under sin tid som lärarvikarie uppskattar hon att hon har jobbat i runt 60 olika klasser över hela Göteborg. Via Studentvikaries app kan hon se alla lediga luckor som finns tillgängliga från de skolor som har avtal med företaget. Sedan väljer hon själv vilka pass hon vill boka upp sig på.

ANNONS

– Man får känna efter vad man är bekväm med själv efter vad man har för bakgrund. Jag skulle inte ställa mig och leda fysik för en trea på gymnasiet. Det har jag inte kompetens till. Däremot har jag läst mycket biologi och jobbat på Universeum i fem år så det ämnet hade säkert gått bra. Även engelska brukar funka, säger hon.

Hon brukar helst välja lågstadieklasser, men är öppen för allt upp till gymnasiet beroende på ämne. Oftast är det väldigt kort framförhållning för att ta de olika uppdragen. Hon brukar heller inte få särskilt mycket information om vad som förväntas av henne. I sådana lägen får hon själv gå in och läsa på Skolverkets läroplan om vad klassen ska lära sig i ämnet.

– Sen lägger jag upp något utifrån det så att eleverna har något vettigt att göra utifrån läroplanen och målen. Men jag är bara där en vecka. Jag kan inte göra underverk. Däremot kan jag ge dem en bra ingång.

Stöd frånkollegorna

Alice Anzén studerar till lärare för de yngre årskurserna på Göteborgs universitet. Men under hösten har hon studieuppehåll – i stället jobbar hon heltid som klasslärare för en årskurs två på en skola på Hisingen. Men trots att det handlar om ett långtidskontrakt var betänketiden väldigt kort även där.

ANNONS

– De ringde på måndagen, jag hade kontrakt på onsdagen och började jobba på torsdagen. Det var bara att gå in och köra.

Vad får du för stöttning då?

– Vi jobbar alltid i arbetslag. Och man kan fråga om allt möjligt, men i övrigt får man bara läroplanen och så får man veta från specialpedagogen och andra lärare om hur klassen ligger till. Man måste ha tur med sitt arbetslag. Och jag är så tacksam att jag har fått mina kollegor. De har varit helt fantastiska och hjälpt till.

Barn kan hamna i kläm

Hon känner sig överlag trygg med att hinna beta av allt som ska göras – men säger sig vara orolig över att inte få tid till de barn som har särskilda behov för att klara skolan.

– Det är svårt att bygga upp en arbetande relation där de är trygga och man har tid att se de barn som det inte går så bra för. Det tar tid att förstå problembilden. Byter man lärare hela tiden är det inte så lätt. Då blir de inte sedda och får inte det stöd de behöver.

– Det är alltid utmanande att utvecklingen är så spridd i klassen. En del måste räkna på fingrarna – sen har vi de som löser lättare ekvationer. Båda måste göra något meningsfullt, och man måste pusha dem. Jag oroar mig alltid över att de inte ska höra att de duger för att de inte ska ha nått lika långt som de andra.

ANNONS

Fakta: Lärarvikarier

  1. Fram till augusti i år har de olika stadsdelsförvaltningarna i Göteborg betalat närmare 20 miljoner kronor till olika bemanningsbolag – det för att lösa lärarluckor på både kort och lång sikt.
  2. Några av de flitigast anlitade bolagen är Lärarpartner, Studentvikarie Sverige, VRE Education, Skandinaviska Bemanningspoolen, Rektorspoolen Sverige och Veterankraft.
  3. Flera av bemanningsbolag har även avtal med privata skolor.
ANNONS