Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

sminkkollage.jpg
Besöket i sminkbutiken Sephora slutade med att Hodan Mohammed anklagades för stöld. – Jag kommer aldrig sätta min fot där igen, säger hon. Bild: TT/Privat.

Hodan anklagades för stöld i populära sminkbutiken

Personalen i sminkbutiken Sephora anklagade Hodan Mohammed för stöld. Samtidigt som hon hölls kvar skickade vakterna iväg de unga tjejerna som hon hade ansvar för. – Jag har aldrig känt mig så kränkt, förnedrad och liten, säger hon.

På onsdagen var Hodan Mohammed, som jobbar som behandlingsassistent, ute på stan tillsammans med tre tjejer från boendet där hon jobbar. I sminkbutiken Sephora i centrala Göteborg tog utflykten en obehaglig vändning för sällskapet, vilket Nyheter 24 har skrivit om.

Sällskapet lämnade butiken efter att ha testat några läppstift, men inte hittat något som lockade till köp.

Omringades av vakter

– När vi gick därifrån sa en av tjejerna att en från butiken följde efter oss. Jag svarade att hon nog bara är ute och röker och vi gick mot Nordstan. Sen blev vi omringade av vakter, säger Hodan Mohammed.

Hon beskriver upplevelsen som obehaglig. Vakterna tog med dem till ett rum, hon visiterades och konfronterades med anklagelser från butikspersonalen om att hon skulle ha stulit ett läppstift.

När något läppstift inte hittades anklagades hon istället för att ha slängt det ifrån sig efter att ha lämnat butiken.

– Jag sa att jag inte hade stulit något, men de var väldigt otrevliga och jag var redan dömd i deras ögon. De sa att det fanns på film och varken jag eller mitt ord betydde något för dem, säger hon.

Samtidigt som hon hölls kvar och polis larmades avhyste vakterna de tre tjejerna från Nordstan, trots att hon protesterade.

Ungdomarna släpptes iväg

– Jag sa gång på gång att jag har ansvar för de här flickorna och att jag är i tjänst. Det finns en ju anledning till att jag är med dem och de får inte vistas ute själva, säger hon.

Till slut fick hon tag på sin chef som kunde skicka en person för att ta hand om ungdomarna. Men hon är starkt kritisk till hur hon behandlades av väktarna och har polisanmält dem.

– Jag visste ju inte vart de tog vägen när de blev avhysta, men de svarade bara att jag skulle ha tänkt på det innan jag snodde.

Ronny Fredriksson, presskontakt på Securitas, säger att bolagets väktare agerade på uppgiften att det fanns bildbevis om stölden.

– Butikspersonalen sa att de var 100 procent säkra. När vi tar över ärendet gör vi det på deras bedömning. I det här fallet leder det till att vi griper en som visar sig vara oskyldig och det är ledsamt att vi har bidragit till en obehaglig situation för henne, men det är inte vi som har förorsakat det, säger han.

Uppgifterna om vad som har sagts vid gripandet går dock isär. Enligt Ronny Fredriksson har Securitas personal uppgett att de har uppträtt korrekt. Samtidigt beklagar han att gripandet ledde till att Hodan Mohammed inte kunde ha uppsikt över de tre ungdomarna som hon ansvarade för.

– Hon har tydligen försökt förklara att det var personer som var i hennes vårdnad. Men de övriga var inte anklagade för någon brottslighet. Då blir det knepigt för oss att hålla kvar dem, säger han.

"Handlar om min hudfärg"

Hodan Mohammed berättar att hon på kvällen blev uppringd av polis som berättade att övervakningsbilderna visade att hon inte tagit med sig något från butiken, något som också bekräftas av Securitas.

Men trots den obehagliga upplevelsen har ingen på Sephora hört av sig personligen till henne.

–Jag förstår att de har sina rutiner att följa, men det som de utsatta mig och tjejerna för var fel. De hade kunnat stoppa oss när vi gick ut ur butiken eller pratat med oss. Istället blev vi förföljda, omringade och visiterade. Jag tror att det handlar om min hudfärg och det känns förfärligt. Man tänker att det inte är lika mycket rasism längre, men sen händer något sånt här och det blir glasklart, säger hon.

Företrädare för Sephora vill inte ställa upp på en intervju, utan skickar ett skriftligt uttalande där det står: "vi är djupt ledsna över det som har skett i vår butik i Göteborg tidigare i veckan. (...) ​Vi ser omgående över våra rutiner för att detta inte ska ske igen. Vi har under dagen försökt komma i kontakt med den drabbade kunden för att ge vår personliga ursäkt."

Mest läst