Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/4

Hermansson (S): "Det sista beskedet vi väntade på"

Nu står det klart att Västlänken kan börja byggas.
– Det här var det sista beskedet vi gick och väntade på. Det känns riktigt kul. Nu börjar vi, säger kommunstyrelseordföranden Ann-Sofie Hermansson (S).
Men de som är emot tunneln tänker ännu inte ge upp.

På måndagsförmiddagen lämnade mark- och miljööverdomstolen sitt tillstånd till att börja bygga Västlänken. Ann-Sofie Hermansson, Socialdemokraterna, är glad över beskedet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det är riktigt bra för Göteborg och göteborgarna. Det blir mer och bättre kollektivtrafik, bättre arbetsmarknad och samtidigt utvecklar det staden, säger hon.

Även Moderaternas kommunalråd Jonas Ransgård välkomnar beskedet.

– Glädjande. Det minskar risken för störningar och förseningar, säger han.

Beskedet innebär att Trafikverket kan börja bygget av den omstridda tågtunneln. Men det innebär inte att det sista ordet är sagt, eftersom beslutet går att överklaga till Högsta domstolen.

Jonas Ransgård utgår ifrån att så kommer att ske.

– Någon vill säkert använda alla rättsliga möjligheter som finns, men det här är ändå en tydlig signal på att det här projektet kommer att genomföras, säger han.

Tror du att frågan är borta ur den lokala valrörelsen i och med detta?

– Det hade nog blivit en större fråga i valrörelsen om beskedet blivit ett annat, men det kommer säkert att vara en fråga som diskuteras nu också.

Tänker inte ge upp

Demokraternas partiledare Martin Wannholt tycker att det är "remarkabelt" att mark- och miljööverdomstolen ger klartecken till bygget, som enligt hans sätt att se det innebär "enorma utsläpp som överskrider miljökriterierna".

– Trafikverket bryter mot regeringens krav, säger han.

Men domstolen har ju bedömt att det är i enlighet med regeringens tillåtlighet?

– Det är jättekonstigt att man kan göra det. Bara för att juridiken säger så blir ju inte utsläppen lägre. Miljövillkoren får inte överskridas, men de kommer att göra det under 8-10 år.

Trots att Trafikverket nu kan påbörja arbetet med Västlänken tror Martin Wannholt att bygget i högsta grad är en valfråga.

– Det är absolut en valfråga eftersom vi är en avtalspart. Det är alltid bra och aldrig för sent att stoppa ett förkastligt projekt.

Vägvalets partiledare Claes Westberg säger att mark- och miljööverdomstolens beslut kommer att överklagas till Högsta domstolen med inhibition, det vill säga en begäran om att beslutet inte får verkställas förrän nästa instans sagt sitt.

– Det är kanske tveksamt om de gör en annan bedömning, men det går några veckor i alla fall. Sedan är vi inne i juni. Men visst, de kanske hinner börja bygga före valet och i så fall är den juridiska kampen över. Men då börjar den politiska.

Hur menar du?

– Att röstsedeln avgör.

De partier som är emot Västlänken – Vägvalet, Demokraterna och Sverigedemokraterna – hade knappt 30 procent av väljarna bakom sig i GP/Sifos senaste lokala mätning. Det Claes Westberg hoppas på är att de ska växa till över 50 procent för att sedan vägra medverka till att tunneln – som är beslutad av riksdagen – byggs.

Om det ens är möjligt att göra så, vad skulle det sätta Göteborg i för läge?

– Man får inte glömma att Västlänken inte gör någon nytta. Ingenting går förlorat om vi inte bygger den.

Mest läst