Hamnarbetarna: "De vill bara tjäna pengar"

ANNONS
|

Under tisdagseftermiddagen samlades som vanligt ett femtiotal hamnarbetare utanför grindarna på port 4 efter avslutat skift. Så har de gjort sedan lockouten infördes för en dryg månad sedan – detta för att höra Hamnfyrans förtroendevalda berätta det senaste i konflikten.

Efter APM:s senaste besked om att varsla 160 tjänster i containerhamnen var det mycket uppgivenhet och ilska bland de som GP pratade med.

– Jag tycker att det är ett konstigt agerande. Fackföreningen har fungerat här i 40 år. Det här handlar om att de vill slänga ut oss. Vi har valt att vara med i Hamnarbetarförbundet – och vi har ju fri föreningsrätt i Sverige – då måste vi stå på oss, säger Håkan Sandblom som har jobbat i hamnen i 31 år.

ANNONS

LÄS MER:Storvarsel i Göteborgs hamn

Kollegan Niclas Andersson tycker att det är en ensidig bild som har kommit ut i media.

– Det här handlar inte om något kollektivavtal. Det handlar om att de har velat stänga ute facket från början. Det är väldigt mycket information från APM som kommer ut som inte stämmer.

Vad tänker du om det senaste beskedet?

– Det är helt otroligt att de tillåts att göra så i dagens samhälle. Det råder ingen arbetsbrist här. Det är deras beslut att de stängt ner hamnen två tredjedelar av tiden. Vi har jobb om vi kör.

Han ser tisdagens varselbesked som ett sätt för arbetsgivaren att på sikt försämra arbetsvillkoren för hamnarbetarna.

– Jag tror att de flesta är överens om att de skulle ha gjort så här till slut ändå. Det här företaget vill ha tjugo procent anställda och åttio procent timanställda i stället för tvärtom. De vill bara tjäna pengar utan att ha någon personal som de behöver bry sig om. Det är dit de har velat komma, säger han.

Tror att kunderna kommer tillbaka

En annan hamnarbetare som inte vill ha med sitt namn har en liknande analys.

– Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att de vill göra sig av med personal här för att sedan anställa dem under en annan anställningsform för att slippa fasta kostnader – detta på kundernas bekostnad. Vi tar mer ansvar för kunderna än vad företaget gör, säger han.

ANNONS

Vad tror du händer framöver?

– De behöver ju personal. Och kunderna kommer att komma tillbaka när konflikten är över – den billigaste vägen att frakta godset är via Göteborg. Då behövs all personal tillbaka också. Men då kommer vi tillbaka som resursanställda, inte som fastanställda vilket gör att de sparar mycket pengar. Det verkar vara det enda syftet.

ANNONS