Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/6

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Hör Västtrafiks nya röst

    Nu har folket sagt sitt och genom en omröstning bestämt vilken som blir den nya rösten i lokaltrafiken. Den nya rösten är olik den nuvarande på alla sätt.

    Framöver kommer vi inte höra en Göteborgsklingande mansröst vid utropen i lokaltrafiken. Den nya rösten är kvinnlig, men den kommer inte vara mänsklig utan syntetisk och den har inte en dialekt med ursprung i Västsverige.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    LÄS OCKSÅ: Resenärerna får välja nya hållplatsrösten

    – Det här med dialekter är komplicerat. Personer som bor här i Göteborg tycker att Göteborgskan är den bästa dialekten medan bosatta i Skaraborg tycker att deras dialekt är finast. Vi försöker vara neutrala i den frågan eftersom det viktigaste är parametrarna vi har satt upp, säger Lena Jovén, pressinformatör på Västtrafik.

    Vad är viktigast i er mening?

    – Att rösten hörs tydligt, att den inte har allt för mycket dialekt och att den fungerar i hela Västsverige. Vi är glada att så många ville vara med och rösta. Det blir bra med röst nummer tre.

    Hör den nya rösten i klippet nedan. Texten fortsätter under inslaget.

     

    Lättare med ändringar

    Västtrafik lät kunderna rösta på tre olika alternativ. Drygt 18 000 personer var med och röstade om vilken av rösterna som skulle ta över utropen. Fyrtio procent av deltagarna röstade på det vinnande alternativet. Bytet innebär alltså att det blir en så kallad syntetisk hållplatsröst.

    LÄS OCKSÅ: Martin är rösten på spårvagnen

    Det innebär att man utgår ifrån en röst som läser ett manus och sedan bearbetas den i ett datasystem. I det här systemet bryts rösten sedan ner och görs om till andra meningar. 

    – Det här systemet gör att vi kan göra snabbare förändringar. När man har en verklig person bakom rösten tar det väldigt lång tid att göra förändringar när till exempel hållplatser tillkommer eller tas bort. Det blir långa ledtider när en specifik person måste komma in och läsa in ändringar, förklarar Lena Jovén, pressinformatör på Västtrafik.

    Hur stor skillnad blir det i praktiken?

    – Med en syntetisk röst kan vi genomföra förändringar på lite mindre än ett dygn. När vi använde äkta människor kunde det ta flera månader att göra en liten uppdatering. Så det är en stor fördel.

    Nästa steg är att omvandla den nya kvinnorösten till ett syntetiskt tal. Västtrafik kommer arbeta noggrant med den nya syntetiska rösten så att uttalet av hållplatserna inte blir fel. Arbetet att införa den nya rösten i kollektivtrafiken beräknas vara klart under hösten 2018.

    Hur den nya rösten kommer tas emot av den breda massan som använder lokaltrafiken är oklart. I höstas träffade GP mannen bakom den nuvarande rösten och han berättade varför Västtrafik valdes honom till "den nya rösten" förrra gången.

    – De tyckte att det lät "lagom tyket" och jag fick jobbet! sa Martin Krantz då.

    Vid det senaste bytet bildades två Facebook-grupper. Den ena heter "Vi som hatar den nya spårvagnsrösten" och den andra gick ut på att ta reda på ifall rösten var en man eller kvinna. Det återstår att se vilka grupper som skapas när den nya robotkvinnan tar över till hösten 2018. 

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.