Cykelmekanikern Richard Myers byter till dubbdäck.
Cykelmekanikern Richard Myers byter till dubbdäck.

Här rustas inför vintern med rejäla dubb

ANNONS
|

Isidor Johansson har varit butikschef på Sportson på Vasagatan i Göteborg i tio år. När han började var det knappt en kotte som hade vinterdäck på cykeln.

- Cyklisterna har verkligen fått upp ögonen för dubbdäck. Det har varit en kraftig ökning av försäljningen de senaste tre åren, säger Johansson.

Även försäljningen av annan utrustning för vintercyklister rusar, som jackor, handskar, damasker, mössor och belysning.

Trängselskatten i kombination med en nästan ständigt underdimensionerad kollektivtrafik gör att fler skaffar sig cykel.

- Införandet av trängselskatten har gett min bransch ett uppsving. När skatten kom var det många som dammade av sina gamla cyklar. Sedan har de insett att cykeln är överlägsen i stadstrafiken och köpt en ny, säger Isidor Johansson.

ANNONS

Och liksom bilar behöver cyklar regelbunden service.

- Vår verkstad är den del av verksamheten som ökat allra mest de senaste åren, påpekar Johansson.

Full sula

I verkstan en trappa ner håller Richard Myers på att sätta på vinterdäck på en damcykel.

- Än så länge är det ganska lugnt. Men när den första frosten kommer är det hektiskt. Cyklisterna får lite panik, precis som bilägarna brukar, och vill snabbt ha på dubbdäcken, säger Myers med 20 års erfarenhet av cykelreparationer.

Han räknar inom kort med full sula i verkstan – i dubbel bemärkelse.

- När snön och halkan kommer gör vi 10-15 byten på dag, säger Myers.

Ett sjyst dubbdäck av standardklass kostar 499 kronor, alltså en tusenlapp för båda hjulen.

- Standarddäcket har 120 dubbar och vår storsäljare. Sedan finns det dyrare alternativ, upp till 1 400 kronor per styck. Men då får du ett däck med 300 dubbar, säger Isidor Johansson.

För den sparsamme kan det räcka med dubb på ena hjulet.

- För vägegenskaperna är det viktigast med dubb på framhjulet, upplyser Johansson.

En del cyklister gör som bilister, skaffar sig vinterdäck på fälg.

- Fler och fler köper en dubbel uppsättning av hjul så att de slipper skifta däcken. Men det är förstås en kostnadsfråga, säger Isidor Johansson.

ANNONS

För säker vintercykling rekommenderar Johansson inte racerhojar med smala däck.

- Alla moderna cyklar är förberedda för att du ska kunna ha bredare vinterdäck. Då blir fästet på halt underlag mycket bättre.

ANNONS