Här lyckas studenterna med det "omöjliga"

ANNONS
|

Den avanceradeoptimistjollen gjorde sin första riktiga flygtur i tisdags då 17-årige testpiloten Axel Rahm nästan omedelbart fick skrovet att lyfta från vattnet och sväva fram i Göteborgs hamninlopp.

På engelska heter det att båten foilar - vilket innebär att den åker på bärplan i vattnetnär vinden ger seglen tillräcklig bärkraft.

Bakom båten ligger avancerad forskning som bedrivits av studenter på Chalmers tekniska högskola i samarbete med det maritima konsultbolaget SSPA, som ägs av Chalmersstiftelsen, där man görhydrodynamiskatesterav fartygsmodeller.

Uppdraget: Få fyrkantig låda att flyga

Christian Finnsgård är forskare och projektledare på Chalmers och SSPA. Hanberättar att idén om att försöka bygga den flygande optimisten föddes efterVolvo Ocean Race 2015,då studenter byggde optimistjollar i åtta olika material som de sedan tävlade mot varandra i.

ANNONS

– När vi hade de här båtarna så funderade vi över nästa steg och det var då att få en optimist, en fyrkantig låda, att flyga likt enAmerica's cup-båt med sin vanliga rigg.Uppdraget var alltså att se om det gick att kombinera den mest korkade konstruktionenmed den mest avancerade forskningen, säger Christian Finnsgård.

Han berättar att flera olika grupper av studenter deltagit i arbetet med att ta fram båten. En grupp fick först räkna på om skrovet skulle hålla för utmaningen.En annan fick designa bärplanen och en tredje grupp av studenter inom kompositmekanik fick räkna ut hur båten behövde förstärkas för att designen skulle hålla. Slutligen fick båtbyggare på SSPA ta fram en modell.

Testades i vindtunnel

– Vi har både bassänger och vindtunnlar som vi testar modeller i. När vi arbetar med ett tankfartyg på 400 meter så blir modellen som vi testar i vår bassäng kanske sju meter. Det handlar om jättefina toleranser och modellerna måste vara i exakt skala.

Efter att testerna visat att modellen på den flygande optimisten fungerade blev det slutligen dags att bygga den riktiga båten. En båt som i tisdags visade sig fungera när 17-årige Axel Rahm fick den att flyga i Göteborgs hamninlopp.

– När Axel satte sig och styrde ut denflög den direkt som om den ochhan aldrig gjort något annat. Det var fantastisktatt se att alla lager av beräkningar som flera grupper av studenter har gjort stämde, säger Christian Finnsgård.

ANNONS

Båten - en viral succé

Filmen på hur Axel Rahm lyckas få optimisten att flyga har redan flera hundratusen visningar och har blivit en viral succé. (Se filmen längst upp i artikeln).

Christian Finnsgård berättar att huvudsyftet med att ta fram båten har varit att bedriva forskning och att arbetet med att ta fram den också harvarit en del i Chalmersstudenternasutbildning. Uppmärksamheten forskningen nu har fått ser han som en bonus.

– När sådant här fungerarfår vi en del uppmärksamhet som ligger i linje med vad Chalmers vill förknippas med. Det visar också att vi inte bara bygger saker som visasupp under kortegen, säger Christian Finnsgård.

ANNONS