Här är Lisebergs stora åksatsningar

Jättegungan Loke nästa år och bergbanan Valkyria 2018 blir nöjesparkens hittills dyraste byggen.

ANNONS
|

Detta offentliggjorde Lisebergs vd Andreas Andersen på tisdagsförmiddagen.

– Loke är karusellernas Ferrari, säger Andreas Andersen.

(artikeln fortsätter under filmen)

Attraktionen är en jättelik slänggunga där åkarna dessutom roterar samtidigt som Loke svänger fram och tillbaka.Loke ärnästan dubbelt så hög som dagens attraktion Spinrock som nu kommer att tas bort.

Loke ska byggas strax framför dagens stora bergbana Balder och Liseberg ska bygga om denna del av parken på tematMyter och legender.Tanken är att åkarna ska uppfatta detsom en kamp mellan de fornnordiska gudarna Loke och Balder.

– Det handlar om att skapa hela koncept, för det räcker inte att bara ställa ut en ny åkattraktion, som vi gjorde förr i tiden, säger Andreas Andersen.

ANNONS

– När man svingas som högst i Loke är man 42 meter över marken och det är högre än högsta punkten på Balder som är 36 meter, berättar Daniel Lindberg, attraktionschef på Liseberg.

– Jag har provåkt en liknade slänggunga i Kina och det är verkligen häftigt, säger Daniel Lindberg.

Ett år senare, våren 2018, följer Liseberg upp Loke med nästa stora satsning i temaområdet Myter och legender.

Då ska nya bergbanan Valkyria vara på plats där Kanonen ligger i dag. Valkyria är en så kallad Dive coaster, vilket betyder att åkarna efter den första uppförsbacken faller rakt ner.

– När vagnen kommer fram till kanten så stannar den där en kort stund innan den faller 47 meter rakt ner mot ett svart hål. I hålet fortsätter rälsen en bit under mark innan vagnen kommer upp till ytan igen. Så totalt handlar det faktiskt om ett vertikalt dropp på 50 meter, säger attraktionschefen Daniel Lindberg.

Dessa två kommande attraktioner - Loke och Valkyria - och temaområdet där de ska stå, är enligt Lisebergsledningen parkens dyraste satsningar hittills. Totalt går de på cirka 250 miljoner kronor.

ANNONS