Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hälften av göteborgarna lider av D-vitaminbrist

En studie från Sahlgrenska visar att minst halva Sveriges befolkning kan behöva öka sina D-vitaminnivåer vintertid. En lunchpromenad kan vara en del av lösningen.

Forskare vid Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet har analyserat prover från 540 blodgivare under ett års rid. Mellan november och april hade hälften av dessa för låga D-vitaminvärden i blodet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

D-vitamin är viktigt för kroppens kalkbalans, skeletthälsa och immunsystem. Även om orsakssambanden inte är helt klarlagda har senare tids forskning associerat D-vitaminbrist med ökad risk för bland annat diabetes, multipel skleros, hjärtkärlsjukdom, cancer och nedstämdhet.

D-vitamin bildas i vår hud när vi exponeras för solljus. Problemet är att solljuset över Sverige och Norden inte räcker för att bilda D-vitamin under årets mörka månader.

På Högskolan i Skövde forskar professor Dennis Larsson om D-vitaminbrist sedan 1984. Han pekar på att det finns flera olika sätt att få i sig tillräckligt med D-vitamin. Här är hans lista:

1) Fysisk aktivitet – gå gärna ut och promenera 30 minuter på dagen, runt lunchtid är bra, använd solskydd sommartid

2) Var noga med dina råvaror i den mån det går och ät fet fisk regelbundet

3) Ät kosttillskott under vinterhalvåret, mellan oktober och mars.

I sin forskning ser Dennis Larsson en tydligkoppling mellan D-vitaminbrist och prostatacancer: Män med mörkare pigmentfärg som bor på det norra halvklotet löper en högre risk att drabbas av prostatacancer på grund av att nedsatt D-vitaminbildning.

- Den viktigaste aspekten av den forskning jag arbetar med handlar om att hitta nya behandlingsformer för cancer, då det visat sig att just D-vitamin i olika former är effektiva i behandlingen av prostatacancer, bröstcancer och koloncancer, säger Dennis Larsson.

Kan man få i sig för mycket D-vitamin?

– För att få i sig för mycket D-vitamin får man äta extremt mycket, så den risken är väldigt liten. Men det är som med allting annat; det finns ett fönster som är hälsosamt och när det gäller D-vitamin handlar det om någonstans mellan 50 och 100 nanomol per liter blod, säger Dennis Larsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.