Gasklockan ska målas om som en Cola-burk

ANNONS
|

Är det sant att Gasklockan ska målas om så att den ser ut som en Cola-burk?

– Nej, det ska den inte göra. Det var ett förslag vid friidrotts-VM 95. Det var tänkt som en reklamkupp, men det blev inte av.

Vet du varför?

– Nej inte riktigt, jag tror att det blev för stora protester från göteborgarna.

I dag verkar långtifrån alla göteborgare vara motståndare. En Facebookgrupp med namnet "Vi som tycker att Göteborgs kommun ska måla om Gasklockan till en Cola-burk" har i skrivande stund 2277 medlemmar. Inte konstigt då att ryktet lever kvar, fast det har gått många år sedan idén lanserades.

ANNONS

Men Roger Andreasson har också rätt. Det var opinionen som slog bakut. En titt i GP:s arkiv visar att debatten var riktigt hätsk.

"Småpojksfasoner"

Inför Friidrotts-VM lanserade kommunen tävlingen ''Sätt färg på Göteborg''. Tanken var att medborgarna skulle lämna förslag på hur ett antal nedgångna fasader och byggnader kunde rustas upp inför världsmästerskapen. Över 2000 förslag kom in och gasklockan var ett av objekten.

25 februari 1994 förflyttas allt fokus från de övriga tävlingsförslagen nyheten briserar att Coca-Cola har förhört sig om att måla Gasklockan som en cola-burk. Representanter från Göteborg Energi, stadsbyggnadskontoret och kommunfullmäktige ställer sig försiktigt positiva. Om målningen tas bort efter VM och man får bra betalt är det kanske okej. Göteborgarna däremot, de rasar:

"Vad är det för småpojksfasoner som råder i vår stad nu för tiden? Finns det inte en sansad, vuxen person, som kan slå näven i bordet och tala om att vi faktiskt förvaltar ett kulturarv även i denna stad. Och även med VM i sikte. Skall vi förvandla hela Göteborg till ett enda tivoli, där EVENEMANGSSTRÅKET, med senaste påhittet Bergakungens sal, står för tingeltanglet. Och där stans byggnader förvandlas till annonspelare för amerikansk dryckjom. Nää, usch vad trött jag blir." skriver Ingrid Wirsin på GP:s insändarsida.

ANNONS

I augusti samma år väljer Coca-Cola själva att dra tillbaka sin förfrågan.

Som en lustig epilog väljer sedan Cityvarvet att i april året efter, månader innan VM-starten, att sälja reklamutrymme på sin docka till en annan av tävlingens huvudsponsorer - Snickers. Därmed bryter de mot den tidigare principen att bara Göteborgs stad ska få annonsera där. 80 000 kronor blir priset för fyra månaders exponering mitt i älven.

"Det händer ingenting"

16 år senare står Gasklockan kvar, brunare än någonsin.

Roger Andersson: Hur ser framtiden ut för Gasklockan nu?

– Det händer ingenting. Den bara står där. Det finns lite hyresgäster, några telefonbolag som har antenner på toppen, men inuti är den helt tom. Det är ju en fin tomt. Vi på Göteborg Energi skulle gärna riva den och antingen bygga något nytt eller sälja marken. Nu kostar den oss några 100 000 om året i underhåll.

Varför händer det inget?

– Kommunen har inte fattat något beslut om vad som ska hända med området och många tycker ju att den är snygg. Ett landmärke.

Kan du minnas några andra kreativa förslag genom åren?

– Det var ju allt möjligt. Att ha en klättervägg på insidan och sådana saker. Det har spelats in en del rockvideor i den också. Jag minns att de filmade Andreas Jonsson uppe på taket till en video.

ANNONS

Fast det är väl ingen långsiktig lösning?

– Nej.

Den första gasklockan uppfördes på platsen 1889 för att lagra stadsgas som producerades på Gasverket vid Gullbergsvass. Byggnaden som står där i dag är den fjärde Gasklockan, Den byggdes 1933 av MAN, Machinenaktiegesellschaft i Nürnberg, och avställdes 60 år senare.

Trappan runt gasklockan har 384 steg och går ett trefjärdedels varv runt byggnaden.

Gasverket vid Gullbergsvass stängdes 1969 och revs i början av 70-talet.

Gasklockan är 46 meter i diameter, 80 meter på höjden och 100000 kubikmeter inuti.

Gasklockan skulle därmed kunna fyllas med 100 miljoner liter Coca-Cola eller annan valfri dryck.

ANNONS