Göteborgs-Posten görs om och får en ny, enhetlig kostym i samtliga plattformar. Läsare ska möta ett och samma GP oavsett om de håller i papperstidningen, besöker GP.se eller läser nyheterna i app.
– De senaste tolv månaderna har varit händelserika. Vi har lanserat digitala prenumerationer och utökat vår satsning på lokal kvalitetsjournalistik. I takt med att vår journalistik utvecklats har vi sett att det finns ett behov av att även låta formen utvecklas, berättar Göteborgs-Postens chefredaktör Christofer Ahlqvist.
– Det här är ett viktigt led i att förbättra kundupplevelsen, fyller Stampens marknadsdirektör Gunilla Bakkenes i.
– Det blir snyggare, enklare att hitta för läsaren och vi skapar en modernare känsla. Det blir ett enhetligt uttryck på våra sajter och i tidningarna vilket förtydligar hela vårt erbjudande.
Ny textstil och nya färger
Redesignen har letts av GP:s tf redaktionella utvecklingschef Johan Bohlin i nära samarbete med Göteborgsbaserade varumärkesbyrån Brandwork, som ligger bakom designkonceptet.
Andreas Nordh, designredaktör på Göteborgs-Posten, har ansvarat för omgörningen av papperstidningen.
– Om man jobbar med tidningsdesign så är det en dröm som slår in när chefredaktören kommer och säger att ”vi ska göra om allt från grunden och ta fram ett helt nytt typsnitt”, säger han.
Han tror att det specialritade typsnittet Gothia, signerat Göran Söderström och Letters from Sweden, är den tydligaste förändringen som läsarna kommer märka av.
– Det är ett typsnitt som lyckas blanda både klassiska och moderna drag och som vi är väldigt stolta över.
– En annan förändring som jag tror att många kommer märka är att vi förändrar vår tonalitet. Våra rubriker kommer inte ”skrika” lika mycket. Det är delvis ett resultat av vårt nya typsnitt, men också av att rubrikerna inte tar upp lika mycket plats.
Joakim Bäckman, design/UX-chef på Stampen, instämmer:
– Det finns en tydligare helhet. Designen har fått en rejäl omgörning och är nu lite mer sober och seriös i sin form. Sedan har vi även slipat till färgskalan för att den ska passa bättre med den nya känslan som formen förmedlar.
– Digitalt är det många olika skärmar som ska kunna visa upp innehållet på ett snyggt och bra sätt. Eftersom de allra flesta besöken på vår sajt kommer från mobiler, har vi fokuserat lite extra på det. Men vi glömmer inte de stora skärmarna och sätter en helt ny grundstruktur för att kunna visa upp lite mer innehåll.
Formen ska lyfta journalistiken
En av hörnstenarna i arbetet har varit att lita på innehållet, förklarar GP:s Andreas Nordh.
– Vi tror verkligen stenhårt på kvalitativ lokal journalistik och därmed får all teknik och all design ha som främsta uppgift att leverera det utan krusiduller och omsvep.
Joakim Bäckman flaggar för fler nyheter på GP.se inom en snar framtid.
– I det här arbetet har vi enbart fokuserat på designen, men vi har flera parallella projekt igång och ett par av dem kommer att lanseras inom bara några veckor. De senare fokuserar på funktioner som vi tror kommer att göra upplevelsen ännu bättre för läsaren.