Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/6
ANNONS ▼

Göteborgs nya spårvagnar tar form

Göteborgs nya spårvagn M33 blir allt skarpare i konturerna. På torsdagen presenterades en fullskalig modell av den tyska vagnen.
– Vi har köpt en vagn av hög kvalitet. Jag är övertygad om det, säger Mårten Ignell projektchef vid Göteborgs Spårvägar.

Vid första anblicken ser det ut som en helt vanlig spårvagn. Utsidan är målad i den klassiska blå nyansen. På insidan kan man känna på stoppknappar och sitta i de gråa sätena.

Modellen som är byggd i Berlin är dock knappast duglig för att ta ut i trafik. I huvudsak är den byggd i trä, men med riktiga detaljer från inredningen.

– Det är såklart trevligt att visa upp den nu när den är färdig. Men modellen är egentligen ett arbetsredskap. Den är byggd för att vi ska kunna pröva olika saker i vagnen, färger, hur stolar ska placeras och alla andra detaljer, säger Mårten Ignell, projektchef för de nya spårvagnarna.

Börjar rulla 2019

Om drygt ett år, i maj 2019, börjar de två första riktiga nya spårvagnarna rulla i staden.

Den nya modellen M33 kommer att byggas i tyska Bautzen och slutmonteras i Österrike. Vagnarna är 33 meter långa, har omkring 75 sittplatser och en varm sommardag kommer cirka 230 personer få plats på elvan mot Saltholmen.

Innan de får sitt slutgiltiga godkännande ska de provköras i ett halvår. I slutet av nästa år ska den tredje vagnen levereras och sedan fortsätter leveransen med en vagn varannan vecka tills den fyrtionde och sista är på plats i juni 2021.

– De kommer ersätta den äldsta generationen av gamla vagnar som levererades 1965-67. Tiden är mogen att byta ut dem, inte minst ur ett tillgänglighetsperspektiv. Vi får också ett nettotillskott av tio vagnar i den här beställningen. Vi är måna om att få ut fler vagnar i trafik för resenärernas skull, säger Christer Olsson, affärschef på Västtrafik.

Mindre gnissel i kurvorna

En nyhet är att vagnarna kommer ha rörliga boogier. Det gör att hjulen kan följa med spåret i kurvorna, vilket ska ge mindre gnissel från kollektivtrafiken.

Affären kostar Västtrafik och regionen totalt 1,3-1,4 miljarder kronor. Mårten Ignell som har jobbat med upphandlingen säger att man har gjort allt man kan för att misstag vid tidigare spårvagnsköp inte ska upprepas.

– Helheten gör att det här är en bättre vagn och jag är övertygad om att vi har köpt en vagn av hög kvalitet. Sen kan givetvis allt hända. Men vi har gjort allt vi kan för att minska den sannolikheten, säger han.

För att förbättra tillgängligheten har M33:an fler öppna ytor än tidigare och alla vagnarna har lågt golv. Erik Lönnroth, ombudsman på Synskadades riksförbund i Göteborg, är nöjd med utformningen. Tillsammans med personer med funktionsvariationer har han deltagit i en referensgrupp som har jobbat för att förbättra tillgängligheten.

Kan bli totalt 100 nya vagnar

– En placering av en stolpe gör kanske att det blir lättare för äldre som vill ha något att hålla i, men kan skapa problem för någon som ser dåligt. Så det handlar om att kompromissa. Vi kan ju inte påverka allt, som var hjulhusen sitter, men jag tycker att det har blivit så bra som det kan här inne med de förutsättningarna som finns, säger han.

Efter att de första 40 vagnarna har levererats finns möjlighet att köpa ytterligare 60 vagnar fram till 2026, enligt avtalet med Bombardier och tyska Kiepe Innan det är aktuellt ska de första 40 tas i trafik och testas.

– Det är dels en ekonomisk fråga. Sen är det viktigt att de första 40 fungerar som de ska och är bra, annars köper man ju inte fler. Men det ska inte hända, vi har sett till så att de här ska vara bra, säger Mårten Ignell.

Mest läst