Göteborg långt ifrån målen om hållbart resande

Ambitionen är att det hållbara resandet ska öka i stan. Men det går trögt för kommunen. För många tar bilen och för få cykeln. – Det är inte bra, säger Johan Nyhus (S).

ANNONS
|

2035 beräknas Göteborg ha 150 000 fler invånare och 80 000 fler arbetstillfällen jämfört med 2014. Det innebär fler resor till och inom staden och enligt kommunens strategi ska utvecklingen gå mot mer hållbara färdmedel.

Minst 35 procent av resorna i Göteborg ske till fots eller med cykel 2035 och minst 55 procent av de motoriserade resorna ska gå med kollektivtrafiken.

Kollektivtrafiken utvecklas enligt planen

Just nu är det dock bara kollektivtrafiken som utvecklas i linje med den utstakade vägen. Det visar trafikkontorets analys av årets första halva. I rapporten konstateras att den nuvarande utvecklingen inte är tillräcklig för att nå målen.

Axel Josefsson (M), andra vice ordförande i trafiknämnden, tycker att ambitionerna är orealistiska.

ANNONS

– Hela detta bygger på att Göteborg använder en viljestyrd trafikplanering där man sätter upp ett mål hur man vill att det ska se ut 2035. Det är en försöksverksamhet som i förlängningen kommer leda till stora konsekvenser för trafiken och medborgarna om den får fortsätta, säger han.

För få väljercykel

Trafiknämndens ordförande, Johan Nyhus (S), håller inte med om att målen är för högt satta, även om han menar att det finns utmaningar.

– Det är väldigt bra att kollektivtrafiken håller i sig. Men när det gäller cykel ser det inte bra ut och där måste vi se över vilka åtgärder vi ska vidta, säger han.

På lång sikt pekar analysen på att resandet till viss del blir mer hållbart, men på kort sikt har utvecklingen stannat upp och går inom vissa trafikslag åt fel håll.

För att nå målen måste bilresorna minska med 23 procent fram till 2035. Förra året ökade dock bilresorna med 1,3 procent jämfört med året innan och inte heller i år pekar analysen på någon minskning.

"Når inte riktigt ända fram"

Det trafikslag som ska öka mest enligt strategin är cykel. Cykelresorna har också ökat sedan trafikstrategin antogs, men trots fortsatta satsningar har utvecklingen stagnerat de senaste åren.

Det andra kvartalet i år valde färre göteborgarna, något som kan förklaras av det dåliga vädret, enligt trafikkontoret.

ANNONS

– Det är en sak som vi inte kan påverka. Men det är också en resursfråga. Vi har ambitioner att bygga mycket cykelväg och göra det attraktivare. Där ser vi att vi inte riktigt når ända fram. Men vi är inne i en byggbom och det saknas resurser både på trafikkontoret och på konsultsidan, säger Johan Nyhus.

"Riskerar trafikkaos"

Han påpekar att den största ökningen är resorna in till staden och att det därför pågår en dialog med kranskommuner och regionen för att underlätta pendling med kollektivtrafik.

Men han ser ingen anledning att se över målen.

– Vi har gett trafikkontoret uppdraget att se över hur vi kan nå målen. Det är en stor utmaning, men det är för tidigt att säga att det inte skulle gå. Nu jobbar vi mot de mål vi har och försöker uppfylla dem, säger han.

Axel Josefsson menar att satsningen på cyklister är bra, men säger också att staden måste ha en strategi som inte bygger på att biltrafiken kommer att minskafram till 2035.

– Att minska biltrafiken med en fjärdedel samtidigt som vi ska växa med 150 000 invånare ser jag som orimligt baserat på hur trafiken utvecklar sig i dag. Den stora risken som jag ser är att vi planerar Göteborg efter en framtid som inte kommer att finnas och riskerar att få trafikkaos som följd.

ANNONS
ANNONS