Trafikdirektören Stefan Eglinger menar att de problem arbetsmiljöverket pekar på redan är på väg att lösas. Om det inte visar sig stämma hotar vite om 50000 kronor.
Trafikdirektören Stefan Eglinger menar att de problem arbetsmiljöverket pekar på redan är på väg att lösas. Om det inte visar sig stämma hotar vite om 50000 kronor.

Göteborg hotas av arbetsmiljövite

Arbetsmiljön på trafikkontoret har så stora brister att de måste åtgärdas. Annars hotar vite.

ANNONS
|

GP har tidigare berättat om problemen på trafikkontoret i Göteborg. En kombination av hög arbetsbelastning och en lika hög personalomsättning har gjort att det enligt arbetsmiljöverket kan finnas risk för medarbetarnas hälsa.

Arbetsmiljöverket kräver därför att en kartläggning och riskbedömning görs senast den 15 april. Om så inte sker kan kommunen tvingas betala 50000 kronor i vite.

Sacorådet i Göteborg stad är sedan länge oerhört kritiskt till hur stadens ledande politiker sköter förvaltningarna och dess anställda. Redan i höstas riktade rådet i en skrivelse hård kritik mot de politiker som styr de tunga nämnderna för att de lägger på förvaltningarna "nya uppdrag i en strid ström utan att ta hänsyn till förvaltningarnas förutsättningar att kunna ta emot uppdragen".

ANNONS

Anders Andersson, ordförande i Sacorådet, säger att det fortfarande är lika illa.

– Vi tycker inte att de tar ansvar för alla medarbetares arbetsmiljösituation. Vi har medlemmar som slås ut av stressrelaterade sjukdomar. Det är inte acceptabelt.

Vad hoppas du kommer ut av arbetsmiljöverkets beslut?

– Jag hoppas att de som är ansvariga för arbetsmiljön i Göteborgs stad – och det är inte enbart politikerna – tar sitt ansvar för en gångs skull. Det är inte så förbaskat svårt, om man prioriterar de här frågorna.

För Stefan Eglinger, trafikdirektör i Göteborgs stad, skapar arbetsmiljöverkets beslut inte någon större dramatik. Den kartläggning och riskbedömning som verket kräver är redan gång, säger han.

– Vi gör som de skriver och det hade vi tänkt göra ändå.

Han håller med om att delar av trafikkontoret som har hög belastning och "lite otydligare former". Bakgrunden är att extremt många stora projekt är på gång: bland annat Västlänken och en ny älvförbindelse, projektering och byggnation i Frihamnen, vid Skeppsbron och nedre Masthuggskajen. Till det kommer planerna på en linbana över älven.

– Vi har tagit upp behovet av att prioritera, säger Stefan Eglinger.

Trafiknämnden har som följd av det fattat beslut om att sänka ambitionen i sin investeringsplan, med 35 procent. Trafiknämndens ordförande Johan Nyhus säger att det visar att politikerna tagit till sig allvaret i situationen. Han hoppas att det och andra åtgärder ska göra att arbetsmiljön blir bättre.

ANNONS

– Vi ska hantera och lösa det. Samtidigt är det ett väldigt tryck, säger Johan Nyhus.

Fakta: Arbetsmiljön

Det var efter att huvudskyddsombudet gjort en anmälan, en så kallad 6:6A, som arbetsmiljöverket gjorde en inspektion på trafikkontoret i september förra året.

Enligt facket hade man påtalat bristerna med arbetsgivaren sedan 2013.

Utredningen visar att arbetsgivaren i viss mån delar skyddsombudets uppfattning att arbetsbelastningen var för hög och styrningen inte tillräckligt tydlig.

Som ytterligare ett skäl till problemen nämns att kontoret ökat från 165 till 230 medarbetare på kort tid.

ANNONS