Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Göteborg för skojs skull

Göteborg som evenemangsstad började som en politisk vision för 20 år sedan och har blivit en stor framgång. Nu är tiden mogen för litterära salonger, kvartersteater och Peter Stormare på Konsum. Eller? Två Dagar spanar efter nästa steg i jakten på den åtråvärda besökaren.
En liten stad med uselt klimat i en avlägsen del av världen. Ja, ni fattar. Då behövs någonting särskilt om man vill hamna på världskartan.
Textil funkade inte. Bygga båtar gick inte heller.
Regionalisering, konkurrens, internationalisering. Det var en föränderlig tid när vår bruksstad skulle hitta en ny roll. Vid sidan av bilarna kom stadens styrande överens om att framtiden stavades turism - och mer precist - evenemang. Bland annat av det enkla skälet att stora evenemang blir omskrivna runt om i världen och ger en uppmärksamhet staden aldrig kan köpa med annonskampanjer.
I två decennier utgjorde kommunstyrelsens ordförande Göran Johansson och Claes Bjerkne, vd för Göteborg och Co, ett radarpar i arbetet med att sätta staden på kartan. Samverkan har blivit deras nyckelord. Tillsammans har de lobbat för att göra Göteborg till det självklara valet för den som arrangerar ett evenemang i den större skalan.

Staden har också de senaste 15 åren varit värd för exempelvis VM i friidrott 1995, EM i friidrott 2006, VM i konståkning 2008. Utöver årliga evenemang som Bokmässan (100 000 besökare), Göteborg International Film Festival (säljer drygt 120 000 biljetter) och Gothia Cup (genererar 350 000 hotellnätter).
Nu lämnar de båda herrarna sina poster och nya krafter tar vid. Annelie Hulthén är redan på plats som kommunstyrelsens ordförande, vem som blir Claes Bjerknes efterträdare är ännu oklart.

Själva begreppet evenemangsstad är i vissa kretsar ett av de mest häcklade.
En del av kritiken mot den massiva satsningen gäller att det handlar för mycket om sport och arenarock. Att glada gubbar gynnar områden de själva är intresserade av och har referenser till. Till nackdel för konst, teater, dans.
Man kan också se det som att staden satsar på evenemang som genererar pengar. Som lockar många besökare, gärna hitresta, som spenderar. Vilket de också gör i en hittills aldrig avtagande fart. Turismen har som det heter haft en obruten tillväxt de senaste 18 åren och skapar runt 17 000 helårsjobb.
Med ett folk som helst firar midsommar med lite sill på en kobbe innebär den helgen för hotellägare och krögare i stan, mer eller mindre stiltje. Men om man lyckas peta in Bruce Springsteen på Ullevi samma veckoslut, då händer det grejer. Drygt 40 000 personer, varav merparten utsocknes behöver äta, bo och passa på att köpa nya skor, det vill säga; mumma i kommunkassan. Turismomsättningen i Göteborg har ökat från 10 till 23 miljarder sedan 1991. Men vad är det vi lockar dem med?

Läs hela reportaget i Två Dagar i morgon.


Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.