Göteborg får nya spårvagnar

Italienska Ansaldobreda kommer inte att fortsätta leverera spårvagnar till Göteborg – på fredagen blev det klart att Göteborgs Spårvägar anlitat kanadensiska Bombardier för att tillverka nya spårvagnar. – Vi har fattat alldeles utomordentligt beslut, säger Endrick Schubert, styrelseordförande i Göteborgs Spårvägar.

ANNONS
|

På fredagen meddelade Göteborg Spårvägar att man tagit ett tilldelningsbeslut i upphandlingen av nya spårvagnar. Styrelsen har utsett den kanadensiska tillverkaren Bombardier som vinnande anbudsgivare i tilldelningsprocessen.

– Vi har fattat alldeles utomordentligt beslut, säger Endrick Schubert, styrelseordförande i Göteborgs Spårvägar.

Den tidigare leverantören, italienska Ansaldobreda, lämnade inte ett anbud överhuvudtaget. Något som troligtvis grundar sig i den pågående juridiska tvisten mellan företaget och Göteborgs stad.

– Det har varit kvalitetsproblem med de italienska vagnarna. Det har varit svårt att få ut dem i trafik och har förekommit rost. Det är kostnaden som är den stora tvisten här. Som leverantör, om man har en kund som är så missnöjd som Göteborgs stad så kanske man inte så gärna lägger ett anbud, säger Endrick Schubert.

ANNONS

Finns det risk att man får samma problem med de nya spårvagnarna?

– Jag är övertygad om att deinte blir som Ansaldobreda-vagnarna. Det finns alltid någon liten barnsjukdom, men jag kan säga att den här spårvagnen är "outstanding". Enligt min uppfattning är det den bästa spårvagnen.

Bombardier kommer att leverera 40 spårvagnar till en början, men sedan finns det möjlighet till köp av ytterligare 60 vagnar fram till 2026.

De nyaspårvagnarna som kommer levereras till Göteborgs Spårvägar är samma modell som i dag körs i Melbourne i Australien och även Dresden och Bremen i Tyskland.

De två första spårvagnarna kommer att levereras hösten 2018. Då kommer de först att provköras i 20, 000 kilometer i Göteborg för att se hur de beter sigi stadens miljö och infrastruktur. Lever de upp till det som leverantören har utlovat kommer sedanytterligare 38 spårvagnar att levereras.

Dock finns det risk för viss försening. De andra anbudsgivarna kan överklaga tilldelningsbeslutet och då kan det bli en juridisk process på drygt sex till nio månader som försenar det hela.

– Någon av anbudsgivarna kanske finner att vi inte har varit schyssta i vår bedömning. Då kan de gå till rätten med det och säga att de tycker att deras spårvagn är bättre än den som vi vill ha. En försening kaninte uteslutas när det kommer till stora affärer, sägerEndrick Schubert.

ANNONS

Avtalet kommer att börja gälla efter den 25 april.

ANNONS