Göteborg chockhöjer årsavgift för p-platser : "Det är helt horribelt"

Göteborg har chockhöjt p-avgiften vid stans kommunala idrottsanläggningar. Årsavgiften för att parkera utanför Ruddalens gym kostar nu pensionärerna dubbelt så mycket som ett träningskort.

ANNONS
|

Ruddalens pensionärer betalar 2 000 kronor per år för att träna mellan 07.00 och 14.00 under veckans alla dagar. Utanför anläggningen finns en stor parkering med gott om p-platser. Ett årskort för att parkera bilen under träningstid kostar nu drygt 4 000 kronor mot tidigare 600 kronor. Nu växer kritiken bland anläggningens pensionärer.

– Det är helt horribelt, säger Björn Frisk, 67 år.

– Jag kan inte förstå att de måste fläska på med så mycket, säger Åke Abrahamsson.

Att betala parkeringen tre timmar tre gånger i veckan i stället för att köpa årskort skulle visserligen bli billigare men ändå gå på närmare 3 000 kronor per år. På Idrottsförvaltningens gymkort står det ”Vi gör Göteborg friskare” ett måtto som Björn Frisk tycker går stick i stäv med den höjda p-avgiften.

ANNONS

– Vi går hit och tränar för hälsans skull och min diabetes har gått tillbaka så mycket att jag kan sluta med medicinerna och mitt blodtryck har gått ner. Enligt min läkare är det träningen som gjort den stora skillnaden i båda fallen. Att höja p-avgiften så mycket är totalt kontraproduktivt, säger han.

Ulla-Britt Kamlöv, 75 år, tränar tre gånger i veckan för att motverka ytterligare en knäoperation. Hon har liksom många andra som tränar svårt att röra sig men inte så illa att hon är berättigad till färdtjänst. Därför är hon beroende av egen bil.

Hennes bostad ligger 50 minuters promenadväg från gymmet och hon har halkat och ramlat flera gånger när hon gjort ärenden på Frölunda Torg. Spårvagnshållplatsen ligger en kilometer bort från anläggningen och hon klarar inte att cykla.

– Politikerna vill ju att vi äldre ska träna, men det går ju inte när det blir så dyrt att parkera. Vi kan inte ta oss hit på annat sätt. Mitt gamla årskort går ut om en vecka. Jag kanske måste hitta ett annat gym närmare min bostad för jag har inte råd med sådana utgifter. Samtidigt handlar det om det sociala också, jag trivs här och det ska man inte glömma, säger hon.

ANNONS

När GP når kommunalrådet Daniel Bernmar (V), med ansvar för idrotts- och föreningsfrågor i Göte­borg, är han obekant med frågan.

– Det är viktigt att våra anläggningar inte blir otillgängliga för de grupper som har behov av dem. Visst kan man fundera kring ett lågpriskort även för parkeringen eller att p-avgiften blir billigare vissa timmar, säger han.

Bakgrunden till de höjda p-avgifterna är ett beslut i kommunfullmäktige i Göteborg som går ut på att avgifterna på kommunens samtliga besöksparkeringar ska marknadsanpassas och vara lika för alla inom respektive zon. Tidigare har pensionärer och idrottsklubbarna i Göteborg haft möjlighet att köpa p-tillstånd till lågt pris via Idrotts- och föreningsförvaltningen. Men nu har administrationen av p-tillstånden flyttats över till Göteborgs P-bolag.

– För oss på idrotts- och föreningsförvaltningen är det en ganska praktiskt lösning. Parkering är inte vår huvudverksamhet men vi är väl medvetna om att våra kunder blir drabbade. Vi har fått massor med synpunkter på priset även från våra idrottsklubbar men vi kan inte gå emot fullmäktiges beslut och bjuda på parkeringsplatser, säger Emir Slavotic, avdelningschef för stans idrottsanläggningar.

Maria Holmberg, affärsansvarig vid Göteborgs Stads Parkeringsaktiebolag, är tveksam till att rabattera p-platser för vissa grupper.

ANNONS

– Vilka intressegrupper är det då som ska subventioneras? Ska vi prioritera människor som idrottar, spelar schack eller någon annan fritidssysselsättning som man mår bra av? Det är problematiskt och därför tycker jag att likabehandlingsprincipen är viktigt, säger hon.

David Lega (KD) är 2:e vice ordförande i idrotts- och föreningsnämnden och förbannad över de nya parkeringsvillkoren och har krävt en översyn.

– De höjda kostnaderna för att parkera vid våra idrottsanläggningar hänger inte alls ihop med vår vision om att göra Göteborg friskare. Att minska biltrafiken i stan går före alla andra principer och jag tycker att man offrar personers hälsa för att det är farligt med bilar. Jag förstår inte och är jättekritisk till detta, säger han.

ANNONS