Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/8

Göta älv stängs av – för världsunika jättetunneln

På lördagen stängdes Göta älv av för all trafik. Nu sänker Trafikverket ner den tredje och sista tunneldelen till Marieholmstunneln.
– Detta är ett av de största och mest komplexa projekten som pågår just nu, säger projektchefen Stein Kleiven.

Marieholmstunneln är en så kallad sänktunnel, vilket innebär att man bygger tunneln i flera delar på land i en torrdocka, och sedan sänker ner tunneldelarna i älven.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Totalt handlar det om tre tunnelelement i form av rektangulära rör med en längd på 100 meter, bredd på 30 meter, och höjd på 10 meter. Varje del väger runt 25 000 ton.

– För att ge en bild kan man säga att bredden på ett rör är hälften av en fotbollsplan och längden är lika lång som en fotbollsplan, Stein Kleiven, Trafikverkets projektchef för Marieholmsförbindelsen.

Tunneln är alltså längre än tre fotbollsplaner sammanlagt?

– Ja, precis. Exakt så är det.

Under lördagen inledde Trafikverket arbetet med att sänka ner den tredje och sista tunneldelen i Göta älv, något som även P4 Göteborg rapporterat om.

I samband med det stängs all fartygstrafik av i Göta älv i höjd med Gamlestaden fram tills nästa lördag.

– I helgen arbetar 80 personer på plats med det här och de kommer att jobba dygnet runt. Vi hoppas att få den på plats till slutet av nästa vecka, säger Stein Kleiven.

En komplex process

De olika elementen har så kallade "ändskott" på vardera sida, så att vattnet inte tar sig in i luftfickan. Tunneldelarna ligger alltså inledningsvis och flyter.

– Man har ballasttankar i det här tunnelelementet som man sedan fyller med vatten, och då börjar det sakta men säkert gå ner mot älvens botten, säger Stein Kleiven.

Han understryker att det handlar om en väldigt komplex process eftersom det är sötvatten på toppen och saltvatten i botten.

– Det är olika densitet i vattnet, därför är det en väldigt noggrann process att jobba med, konstaterar han.

När samtliga tre tunneldelar har hissats ner, kommer det att byggas ytterligare en del, som motsvarar drygt 90 meter, vid den plats där torrdockan ligger i dag. Denna del kommer att vara en en anslutsning till land.

Ska avlasta med 50 000 fordon per dygn

Totalt arbetar 300 personer med tunnelbygget, som är en del av infrastruktursatsningen Västsvenska paketet. Bland dem finns expertis från hela världen samlad.

Tanken med Marieholmstunneln är att kunna avlasta Tingstadstunneln, som i dag inte räcker till. Enligt Trafikverkets beräkningar ska den nya tunneln kunna avlasta med 50 000 fordon per dygn.

Tunnelns betongarbete väntas vara klart till hösten 2019, medan tunnelbygget väntas vara fullständigt klar till början av 2021.

– Vi tycker att vi har en god kontroll och ett systematiskt arbetssätt som gäller, säger Stein Kleiven.

Fakta: Marieholmstunneln

Tunneln kommer att bli 500 meter lång och ha tre körfält i vardera riktning.

Projektet har varit igång sedan 2013 och beräknas stå klart 2021.

Bygget ska minska sårbarheten i Göteborgs trafiksystem och underlätta trafiken i exempelvis Tingstadstunneln.

Tunneln är en del av det Västsvenska paketet, där bland annat Västlänken ingår.

Projektet byggs i en så kallad joint venture-entrepenad mellan tyska Züblin och holländska Boskalis.

Mest läst