Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/3
ANNONS ▼

Fullmäktige spikade färdplanen för Älvstaden

Det brukar kallas Nordens största stadsutvecklingsprojekt – utbyggnaden av Älvstaden, som ska ge 25 000 bostäder i centrala Göteborg fram till 2035. Nu har fullmäktige klubbat färdplanen.

För sex år sedan fattade kommunfullmäktige beslut om en vision för området, som sträcker sig från Södra älvstranden, via Lindholmen, Frihamnen och Ringön över till Frihamnen, Gullbergsvass och Centralenområdet.

Under torsdagens möte gick man vidare med en mer detaljerad färdplan.

Fram till 2035 ska det byggas 25 000 bostäder och 50 000 arbetsplatser här. Samt offentliga rum, parker och lokaler.

– Det kommer leda till väldigt mycket positivt och göra Göteborg mer attraktivt. I dag är det här nästan ödemarker, mitt i staden. Det enda felet är att det inte är gjort tidigare, sa Hampus Hagman (KD) i debatten.

Byggboomen måste starta nu

Men om planen ska bli verklighet krävs att en ordentlig byggboom kommer igång under de närmaste åren. Enligt färdplanen ska 6 400 bostäder färdigställas i Göteborg under nästa år, 2020 ska antalet vara ännu fler – 6 900. Jubileumsåret 2021 ska hela 7 900 bostäder färdigställas. Det är mer än dubbelt så många som byggts per år de senaste åren.

För just Älvstadens del handlar det om 13 400 bostäder fram till 2026. Av dem är 5 000 planerade till Backaplan och 3 200 på Frihamnen.

Men att planera är en sak och att genomföra en annan.

Har inte råd med fler Skeppsbron

Som GP rapporterat om tidigare har utbyggnaden av Frihamnen försenats, då det visat sig att markförhållanden i delar av det gamla kajområdet inte är möjligt att bebyggas som tänkt. Och på Skeppsbron har man tvingats ta en paus för att se om det går att få ned de skenande kostnaderna.

Detta pekade Hampus Hagman också på i sitt inlägg.

– Vi måste förbättra exploateringsekonomin och följa det noga, om detta ska gå att genomföra. Vi klarar inte av ett nytt Skeppsbron, sa han.

Vägvalets Catarina Pettersson hade invändningar både mot brister i tidsplanen och att det saknas planer för hur trafikförsörjningen ska se ut i delar av området. Hon sa också att Vägvalet kommer att rösta nej till linbanan, som är en del av planen.

– Det är en osäker förbindelse över älven, sa hon.

FAKTA: Älvstaden 2035

Så här ska Älvstaden ha växt fram till år 2035. Antal bostäder i de olika delområdena.

Lindholmen: 2 700

Frihamnen: 9 000

Centralenområdet: 2 000

Gullbergsvass: 10 000

Backaplan/Kvillebäcken: 8 000

Södra Älvstranden: 2 650

Källa: Göteborgs stad

Se mer från - Val 2018
Mest läst