Framtida ingenjörer lyckades rädda sitt ägg

De kan komma att bli framtidens ingenjörer och lösa stora problem. Men under veckan har 2 500 femteklassare fokuserat på ett mindre och angenämare problem under Chalmers årliga tävling Rädda Ägget.

ANNONS

Att få ett rått ägg att klara 15 meters fritt fall utan att krossas. Så enkel och så svår är utmaningen Rädda Ägget.

Under torsdagen och fredagen har 2 500 femteklassare från hela Västsverige besökt Chalmers för att testa om de olika konstruktioner som de har filat på i veckor klarar uppgiften.

När GP kommer på besök är stämningen hög. Hundratals elvaåringar skrålar fram aningens ovanliga hejaramsor såsom "Heliumballong! Heliumballong!" och "Discokula! Discokula!" medan de följer sina respektive konstruktioner genom luften.

Vissa faller hårt med en duns, medan andra långsamt singlar sig ner mot marken.

Alice, Stina och Julias ballongprydda verk tillhör den senare kategorin. Efter några nervösa sekunder kan också eleverna från Nya Varvets skola plocka ut ett helt och rent ägg från sin korg.

ANNONS

– Den åkte långsammare än vad vi hade trott, säger Alice.

Hur kom ni fram till den här konstruktionen?

– Vi tänkte att heliumballongen skulle dra uppåt, medan tyngden från ägget skulle dra nedåt vilket skulle skapa en balans, säger Stina.

– Först tänkte vi bara ha en stor heliumballong med en korg och några tyngder under, men sen la vi till fyra vanliga ballonger som ger lite luftmotstånd och också skyddar korgen när den landar, säger Julia.

LÄS MER:Så ska robotarna komma in i vardagen

Deltagarrekord

Enligt projektledaren Dorotea Blank berör Rädda Ägget ämnen såsom fysik, matematik, naturvetenskap och teknik.

– Det handlar om hållfasthet, men också mycket om att att lära sig hur man jobbar i projekt från ax till limpa. Vi försöker jobba enligt ingenjörsprocessen genom att först utgå från ett problem som man sedan får lösa i grupper.

Det är 17:e året som Rädda Ägget anordnas på Chalmers. Med 2 500 deltagare är årets arrangemang det största någonsin. Syftet är som vanligt att väcka teknikintresset hos unga människor.

– I år har det varit ett otroligt stort intresse. Vi har inte analyserat varför, men en trolig förklaring är att det är en rolig och enkel uppgift som ger mycket mervärde i skolans undervisning, säger Dorotea Blank.

ANNONS
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS