Tuija Lindström har haft ett stort inflytande på samtida fotografi i Sverige. Under hennes tio år vid Göteborgs Universitet skulle Sverige se ett stort genombrott för kvinnliga fotografer.
Miriam Bäckström, Annica Karlsson Rixon, Annika von Hausswolff och Lotta Antonsson är några av de som GP:s recensent Mikael Olofsson listar i sin recension av Tuija Lindströms retrospektiva utställning med foton från 80-talet.
Utställningen hölls 2012 på Hasselblads Center och det var också då som curatorn Dragana Vujanović Östlind skulle lära känna Tuija Lindström
– Vi blev vänner då. Det var svårt att inte komma nära Tuija, hon var sådan som person. Jag kommer att sakna henne väldigt mycket.
Utställningen fokuserade på Tuija Lindströms 80-talsbilder, som bröt med de rådande normerna för såväl landskapsfotografi som porträtt.
– Hon bröt sig loss från sina läromästare och skapade sitt eget bildspråk, som hade ett kvinnligt perspektiv. Tidigare hade blicken i fotografi varit manligt präglad, men hon tog tillbaka den, säger Dragana Vujanović Östlind.
Förebild och utmanare
Ett av Tuija Lindströms mest kända porträtt är det av en 18-årig Jonas Gardell. Han skriver på Twitter om hennes bortgång:
Nås av beskedet att Tujja Lindström gått bort. En underbar fotograf jag var modell åt när jag var 18 och vars bilder blev omslagen till alla tre Torka aldrig tårar utan handskar. Så oändligt ledsamt att höra. Hon var en av de riktigt stora. pic.twitter.com/MAoPhJIaZL
— Jonas Gardell (@Jonas_Gardell) December 27, 2017
När Julia Peirones i november presenterade sin utställning Girls, Girls, Girls för GP påpekade hon också hur viktig Tuija Lindström och Fotohögskolan under sena 90-talet var för hennes konstnärliga utveckling.
– Det var där jag formades och hittade mitt eget språk med rektor Tuija Lindström som en fantastiskt viktig förebild. Det var högt i tak och mycket experiment på skolan, sade Julia Peirones då.
Ett 20-tal av Tuija Lindströms fotografier finns på Hasselblads Center. Dragana Vujanović Östlind försäkrar att man kommer att uppmärksamma Lindströms konstnärskap på något sätt inom kort, men vet inte än i vilken form.
– Vi kommer att göra allt för att hennes arbete ska leva vidare, och förvalta det lilla arvet vi har av henne här, säger hon.
Flytande kvinnor, strykjärn och bråk
Under det tidiga 90-talet uppmärksammades Tuija Lindström för sin bildserie Kvinnorna vid Tjursjön. En serie som visar 12 bilder där kvinnor flyter som ljusglimtar i mörkt vatten blandat med 12 bilder av strykjärn. En serie som ska bli grunden för begreppet "strykjärnsprofessorn".
Namnet uppstod när Tuija Lindström som nybliven rektor på dåvarande Fotohögskolan i Göteborg kritiserade pressfotografin i Sverige. Hon kallade den "dödstråkig" och sa om de företrädesvis manliga pressfotograferna: ”De går där med sina långa teleobjektiv på magen och det förstår man ju vad det ska symbolisera.”
Det fick pressfotografen Jacob Forsell att ilskna till, varpå han svarade: "Håll dig till dina flytande lik, din jävla strykjärnsprofessor, annars kör vi ner teleobjektivet i halsen på dig". I en intervju i Dagens Nyheter många år senare kommenterade Tuija Lindström händelsen, och sa att hon häpnade över att det blev så våldsamt.
Fakta: Tuija Lindström
Född 1950 i Kotka, Finland.Gick ut Konstfack i Stockholm 1984.Tillträdde som professor på högskolan för fotografi i Göteborg 1992.Under Lindströms ledning skapades en tvåårig masterutbildning i fotografi samt en filmregiutbildning.Hennes utställningar visades i ett flertal länder. Hennes bilder finns utställda på bland annat Moderna museet i Stockholm, Finlands fotografiska museum i Helsingfors och Houston Art Museum i USA.