Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Fortsatta problem för Tele2-kunder

Många av företagets kunder som skaffat en ny Iphone 6 har sedan två veckor inte kunnat aktivera sina sim-kort. – Det är väldigt beklagligt, Oliver Carrà, presschef för Tele2 Sverige.

Problemen började i och med en nödvändig systemuppdatering som på grund av ett tekniskt fel behövde göras i anslutning till släppet av Iphone 6. Problemen har nu fortsatt i närmare fyra veckor och både kunder som har förlängt sina abonnemang eller tecknat nya avtal har drabbats.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det är väldigt tråkigt att vi har haft de här problemen. Vi har jobbat otroligt hårt med att avhjälpa felet men vi har inte någon sluttid i nuläget, säger Oliver Carrà, presschef för Tele2 Sverige.

Normalt tar det mellan en till fyra timmar innan det nya sim-kortet har aktiverats. Enligt Oliver Carrà har det nu handlat om dagar och ibland uppemot en vecka.

Hur många kunder har drabbats?

– Jag har inga uppgifter på det. Vad jag kan säga är att det är betydligt färre nu än vad det var för en vecka sen men vi är inte nöjda förrän felet är helt avhjälpt.

På företagets Facebook-sida berättar många kunder om sina problem och att de tvingats sitta i långa telefonköer utan att få någon hjälp.

– Det här har ju inträffat under en lansering av en väldigt populär produkt. Vi är otroligt ledsna att något sånt här ens uppstår och anstränger oss för att vara öppna kring situationen. Vi har tagit in extra personal på kundtjänsten men det har inte räckt helt och hållet och vi är lyhörda för den kritiken, säger Oliver Carrà.

Ann-Christine Eliasson i Backa förlängde sitt abonnemang i slutet av augusti och bytte upp sig från en Iphone 4 till en Iphone 5. Redan den 2 september kontaktade hon kundtjänst första gången eftersom telefonen inte fungerade. Sedan dess har hon fått två nya sim-kort hemskickade, men telefonen problemen är inte lösta.

– Man vet inte vad man ska göra. Man får inte prata med någon. Jag har sagt att jag vill prata med någon chef men de lovar att prata med teknikerna och sedan återkomma, men de ringer aldrig tillbaka, säger hon

Nu är hon inne på sjätte veckan utan en fungerande mobiltelefon.

– Jag ringer varje dag och lägger minst en timme och sitter i telefonkö varje dag. Dessutom är jag i butiken men det ger ingenting. Jag har aldrig haft problem med Tele2 innan.

Tele2 fakturerar enligt Oliver Carrà inte kunder som inte kan använda tjänsten.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.