Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Nya krafter. Konsumentjournalistiken är ett klassiskt inslag i GP, som nu får ett nytt ansikte med nyrekryterade reportern Mia Pettersson, till höger. Här tillsammans med chefen för livsstilsredaktionen Kerstin Eikeland.
Nya krafter. Konsumentjournalistiken är ett klassiskt inslag i GP, som nu får ett nytt ansikte med nyrekryterade reportern Mia Pettersson, till höger. Här tillsammans med chefen för livsstilsredaktionen Kerstin Eikeland.

"Folk älskar våra granskningar"

Granskningar som ligger perfekt i tiden. GP:s konsumentredaktion står vid frontlinjen när tidningen satsar på lokal kvalitetsjournalistik.

Den senaste tiden har GP presenterat en mängd satsningar. Det handlar om nya grepp men också om att lyfta tidningens klassiska fördjupande journalistik. Och granskande och kreativ konsumentjournalistik har länge varit ett av tidningens signum.

– Det finns ingen annan svensk dagstidning som gör det vi gör, säger Kerstin Eikeland som är chef för GP:s livsstilsredaktion, där Konsument ingår.

Och nu har konsumentredaktionen en nyckelroll när tidningen satsar framåt. En utmaning som den är redo för.

TEST: Tveksamt om dyr pasta är värt pengarna

"Mer än kastrulljournlistik"

– Konsumentjournalistiken har kommit in i en andra våg. Fler än någonsin tittar på innehållsförteckningen och bryr sig om E-nummer, gluten, laktos, säger konsumentreportern Mia Pettersson, som är en av GP:s runt 20 nyrekryteringar.

– Det här är mer än bara kastrulljournalistik. Människor i alla åldrar bryr sig om de här ämnena, fyller Kerstin Eikeland i.

GP gör klassiska jämförelser och undersökningar, men tar även oväntade konsumentgrepp.

– Vi har undersökt könsroller. Hur män bemöts i gardinbutiken och kvinnor i bilbutiken, berättar Kerstin Eikeland.

– Vi har testat mardrömmen att krossa en glasvas i en butik. Hur bemöts man som kund när det händer? Det var allt från "det är ingen fara" till "nu städar du upp efter dig, och sen betalar du". Sen betalade vi såklart för allt vi krossade.

TEST: Kulörta chips med sötma, salt och fett

Ett granskande uppdrag

Nu närmar sig julen, vilket är högsäsong för konsumentjournalistiken.

– Vi gör såklart test av sällskapsspel inför julhandeln. Och kollar på julmaten, men vi avslöjar aldrig exakt vad vi tänker testa i förväg.

Kerstin Eikeland upplever att konsumentjournalistiken har en helt annan position idag än när redaktionen startade 2001.

– Förr ville alla journalister jobba med gräv och tung händelserapportering. Nu har konsumentjournalistik fått hög status. Det här är viktiga frågor som ligger nära människor och hjälper läsaren.

Mia Pettersson håller med:

– När jag anställdes fick jag frågan om jag inte hellre ville skriva "viktiga" nyheter. Men jag tycker att det är viktigt att kolla hur mycket nötter det är i müsli, säger hon.

Ägnar ni er åt granskande journalistik?

– Absolut! Vi har definitivt ett granskande uppdrag, säger Kerstin Eikeland.

– Vanliga människor älskar oss. Men det är det inte alla näringsidkare som gör.

Fakta: GP satsar

I den här artikelserien presenteras några av GP:s reportrar, satsningar och publicistiska tänk. Under 2017 har tidningen rekryterat ett stort antal nya journalister.

– Jag är övertygad om att läsarna vill ha lokal kvalitetsjournalistik och det ska vi också satsa på. För att få fram sådant innehåll behövs kompetenta journalister och det är skälet till att vi gjort fler än 20 nyrekryteringar till redaktionen de senaste månaderna, säger Christofer Ahlqvist, chefredaktör och ansvarig utgivare

Mest läst