Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

l202RRkRemm89HhQZqv1ZA8CP_Q.jpg
Bilden är från tidigare i oktober när arbetet med att flytta träden i Haga inleddes. Bild: Anna Svanberg

Flytt av träd skjuts upp – lyftkran var för tung

Under måndagen skulle ett av de största träden i Haga flyttas inför Västlänkenbygget. Men det visade sig att konstruktionen som byggts var för svag för lyftkranen som skulle användas till flytten och arbetet sköts upp. Nu har även kraftiga vindar försenat flytten ytterligare.

Det rör sig om ett av största träden som ska flyttas inför bygget av Västlänken, en Bok med en omkrets på 3,7 meter och en vikt på 187 ton. Till den totala vikten läggs ytterligare 20 ton, räknat med konstruktionen som ska lyfta trädet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Trädet var planerat att flyttas från allén, i närheten av Hagakyrkan, ungefär 80 meter i riktning mot Avenyn under måndagen.

Men i sista sekund fick man skjuta upp flytten. Enligt SVT Väst visade ett test under söndagen att rustbädden, konstruktionen i marken vid platsen, inte skulle hålla för den lyftkran som skulle användas vid flytten av trädet. Även Göteborgs stads egna webbtidning Vårt Göteborg har rapporterat att det rörde sig om den rustbädd som är grunden till den gamla kanalmuren som behövde förstärkas. Men enligt Leif Alfredsson, projektledare på Trafikverket för trädflytten, rör det sig inte om någon markkonstruktion djupt ner i marken.

– I går kväll gjordes ett provlyft och då visade det sig att den plattform som den stora kranen står på inte riktigt höll, säger han.

LÄS MER: Trädfällningar i stan väcker starka reaktioner

Balkar sviktade

Han förklarar att man vid platsen tagit bort gräset och under finns ett tjockt lager grus. Ovanpå gruset har man sedan placerat ett antal träbalkar. Det rör sig inte om en konstruktion djupt nere i marken, utan enligt Leif Alfredsson har man tillverkat en typ av plattform som lyftkranen ska gå på.

– Den förklaring jag har fått var att det här som kranen ska gå på, det sviktade och därför måste man förstärka det. Så då ska det förstärkas med stålbalkar som ska läggas ovanpå träbalkarna, vilket påbörjades i morse, säger han.

Då det är svårt att beräkna den totala vikten av trädet och den jordklump som följer efter i flytten hade Trafikverket redan från början planerat att man skulle göra ett provlyft för att inte stöta på några överraskningar.

– Kranen hade kunna hamnat på sned och det hade blivit svårt att räta upp den med trädet. Det här är den sista trädflytten som görs nu, så hur det påverkar entreprenörens kostnad det känner jag inte till men för Trafikverket blir det ingen extra kostnad, säger Leif Alfredsson.

Skjuts upp på grund av starka vindar

Förstärkningsarbetet kommer ta två dagar och flytten var i stället planerad att ske under onsdagen. Men på grund av dåligt väder så har man valt att skjuta på arbetet ytterligare en dag.

LÄS MER: Person polisanmäld för misshandel mot Västlänksarbetare

– Enligt väderleken för onsdag ska det blåsa 20 sekundmeter i byarna, så nu blir det på torsdag med anledning av vädret. Man vill inte riskera någons säkerhet eller att något ska hända trädet, att det skadas i blåsten, säger Leif Alfredsson.

Både svenska och tyska experter deltar i Trafikverkets arbete med att flytta träden. Totalt ska över 300 träd flyttas i samband med bygget av Västlänken. Vissa av dem flyttas direkt till andra permanenta platser inom parkområdet. Andra transporteras till en plantskola i Lerum för att sedan återvända när byggnationen är klar. Cirka 500 träd ska också tas ned för att ersättas senare.

Mest läst