Bilden är hämtad från en "spårvagnskupp" som genomfördes på Järntorget i Göteborg i somras. Anders Westgerd kliver på spårvagnen.
Bilden är hämtad från en "spårvagnskupp" som genomfördes på Järntorget i Göteborg i somras. Anders Westgerd kliver på spårvagnen.

Flera rullstolar ska få plats på vagnarna

ANNONS
|

- Vi har den största förståelse för att två eller flera rullstolsburna vill kunna åka spårvagn tillsammans, säger Christer Olsson på Västtrafik, chef för spårvagnstrafiken.

- Det fungerar på de flesta spårvagnslinjerna i Europa, det fungerar i Stockholm och det fungerar i Norrköping och det borde fungera även i Göteborg.

Förra veckan blev Mia Stenvall och Linnea Eklund, blivande arbetsterapeuter, avvisade när de i lånade rullstolar ville åka tillsammans i samma spårvagn från Linnéplatsen.

Föraren hävdade att det enligt reglerna endast får medföras en rullstol i den aktuella typen av spårvagn.

Många resenärer blev upprörda över avvisningen.

Mia och Linnea hade lånat rullstolarna för att prova hur det var att resa som rullstolsburen i Göteborg.

ANNONS

Vid flera tillfällen har grupper på fem-tio rullstolsburna personer i Göteborgskooperativet för Independent Living (GIL) demonstrerat mot förbudet mot fler än en rullstol på spårvagnarna och mot bristen på rullstolsanpassade vagnar.

Västtrafik har nu vänt sig till trafikkontoret i Göteborg för att höra om det finns några hinder för att ändra resevillkoren när det gäller rullstolar på spårvagnar.

I dag tillåts i praktiken endast en rullstol på spårvagnarna som byggdes på 1980- och 90-talen medan det finns utrymme för två rullstolar på de nyare italienska spårvagnarna.

På de äldsta vagnarna från 1960- och 1970-talen går det inte att ta ombord rullstolar.

Det går inte att åka rullstol på en tredjedel av spårvagnsavgångarna i Göteborg, det finns endast plats för en rullstol på nästan hälften av avgångarna och det finns två platser på var femte avgång.

Det innebär att två personer i rullstol som vill åka spårvagn tillsammans ofta får vänta väldigt länge, ibland timtal.

Nu vill Västtrafik tillåta minst två rullstolar på vagnarna från 1990-talet.

- Det är många fler med rullstol som vill kunna åka spårvagn nu än för 10-15 år sedan, säger Olsson. Förr åkte de allra flesta rullstolsburna med färdtjänsten men numera använder många den ordinarie kollektivtrafiken.

ANNONS

Olsson beklagar att Västtrafik inte aktualiserat nya resevillkor tidigare

- Vi har inte varit tillräckligt lyhörda, säger han

Hugo Lepik, spårvagnschef på trafikkontoret, säger att han har stor förståelse för önskemålet från de rullstolsburna och från Västtrafik.

- Men det är för tidigt att säga om regelverket kan förändras, säger han. Göteborgs Spårvägar har ett trafiktillstånd utfärdat av Transportstyrelsen och troligen måste detta tillstånd omprövas om vi skall tillåta fler rullstolar ombord på vagnarna.

- Det avgörande är troligen om Transportstyrelsen anser att säkerheten för resenärerna inte försämras vid en förändring.

Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIL, är glad över att Västtrafiks agerar.

- Äntligen händer det något, säger han. Vi har kämpat för detta i många år.

Westgerd hoppas att de nya spårvagnarna, som ska levereras om några år, kommer att rymma minst fyra rullstolsplatser.

- Två är för lite, säger han. Det borde vara möjligt att tillåta minst två rullstolar men hellre ännu fler på dagens vagnar.

Westgerd anser att trafikföretagen har en alltför beskyddande attityd till människor med funktionsnedsättning.

- Vi behöver inte bäddas in i rosa dun, säger han. Jag tror inte heller att det är farligare för andra resenärer med tre rullstolar ombord på en vagn än med 20 stående som kan falla över barn och sittande vid en nödbromsning.

ANNONS
ANNONS