Flera miljarder satsas på kollektivtrafiken i Göteborg

Två nya förbindelser över älven, flera busslinjer och åtta cykelbanor. Staten går in med miljarder för satsningar på Göteborg i Sverigeförhandlingen. I motprestation ska staden bygga "ett nytt Linköping" i bostäder räknat.

ANNONS
|

Det var en nöjd Ann-Sofie Hermansson som presenterade Sverigeförhandlingens överenskommelse med Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen, tillsammans med statens förhandlare HG Wessberg och regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M), på tisdagen.

– Jag betraktar det som en väldigt bra deal. Framförallt för göteborgarna. Det innebär att vi får en infrastruktursatsning på drygt 7 miljarder och nu har vi nästan en femtioprocentig medfinansiering från staten, säger kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S).

Nya förbindelser över älven

Överenskommelsen är en storsatsning på kollektivtrafik och bostadsbyggande i Göteborg. En ny spårvagnsförbindelse över eller under Göta älv till Norra Älvstranden ska byggas till år 2035, i Backa ska en ny citybuss med egen körbana anläggas, Lindholmen ska knytas samman med Vårväderstorget med en citybuss och staten går också in och medfinansierar den planerade linbanan över älven. Utöver satsningarna på kollektivtrafiken ska även åtta nya cykelbanor byggas.

ANNONS

Även Alliansen i Göteborg välkomnar överenskommelsen. Moderaternas gruppledare i Göteborg, Jonas Ransgård, tycker dock att staten borde ha gått in med mer pengar.

Alliansen välkomnar överenskommelsen

– Jag är ganska nöjd. Det är bra att det blir en överenskommelse och att statens andel närmar sig femtio procent, men det är för lite pengar i potten. Det gör att man blir tvungen att stryka metrobusslinjen mellan Kungssten och Mölndal som hade gett möjlighet till ytterligare 10 000 bostäder, säger han.

Ann-Sofie Hermansson tycker dock att staden har nått så långt de kunnat i överenskommelsen.

– Historiskt sett har vi haft de här diskussionerna väldigt mycket och det fanns en tid när det var en statlig angelägenhet med infrastruktursatsningar så det kan man absolut ha synpunkter på. Men i dagsläget är min bedömning att det här är så mycket som vi har kunnat få från statens sida och då är jag nöjd där, säger hon.

Satsningar på 7,2 miljarder

Förutom att förhandla utbyggnaden av höghastighetståg ingår det i Sverigeförhandlingen uppdrag att förhandla fram åtgärder för ökat bostadsbyggande och förbättrad kollektivtrafik i Sveriges tre storstadsregioner.

Totalt investeras drygt 7,2 miljarder kronor i projekten i Göteborg. Genom överenskommelsen går staten in med drygt 3,2 miljarder i medfinansiering. Den resterande kostnaden delar Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen på.

ANNONS

Nästan 46 000 bostäder

Som motprestation åtar sig kommunen att bygga 45 680 bostäder fram till år 2035.

– Vi ska i stort sett bygga in ett nytt Linköping i staden i bostäder räknat fram till 2035. Vi behöver de här infrastruktursatsningarna när vi blir så många fler. Sen tror jag att vi kommer att behöva bygga mycket mer. Jag tror inte att vi kommer ha några problem att fylla det här åtagandet och mer därtill, säger Ann-Sofie Hermansson.

Förhandlingarna med Stockholm och Malmö är klara sedan tidigare och statens förhandlare HG Wessberg är nöjd med Sverigeförhandlingens utfall som totalt kommer ge omkring 300 000 nya bostäder i Sverige. Regeringens krav från början låg på 100 000 bostäder.

– Det är det största bostadsåtagandet i modern tid. Det hjälper till att lösa Sveriges två stora problem bostadsbristen och integrationsproblem, säger han.

ANNONS